Haber
2009-06-15 07:19:20
‘Katsayi Uygulamasi Ögrencileri Magdur Ediyor’

Arastirmaya katilan ögretmenlerin yüzde 90.8’i katsayi uygulamasinin ögrencileri magdur ettigini, yüzde 90’i sinavlarin ögrencileri dershanelere yönlendirdigini düsünüyor.

 

Egitim-Bir-Sen Stratejik Arastirmalar Merkezi (EBSAM), yüksekögretime geçisin ortaögretim ögretmenleri tarafindan degerlendirilmesine iliskin bir anket çalismasi yapti. 504 ögretmenin katildigi anketin sonuçlari, egitim sistemi ile ilgili önemli ipuçlari veriyor.

 

Ankete katilanlarin yüzde 34.3’ü yüksekögretime geçisin ortaögretimin sonunda sinav(lar)la yapilmasini kesinlikle uygun buldugunu, yüzde 27.8’i uygun buldugunu, yüzde 20.6’si kismen uygun buldugunu belirtirken, yüzde 7.1’i uygun bulmadigini, yüzde 10.1’i kesinlikle uygun bulmadigini söylüyor. Uygun ve kesinlikle uygun buldugunu düsünenlerin toplam orani 62.1; uygun ve kesinlikle uygun bulmadigini düsünenlerin orani ise 17.1. Kismen uygun buldugunu düsünenler ile uygun ve kesinlikle uygun bulanlarin toplami 82.7 olarak ortaya çikiyor.

 

‘Iki Asamali Sinav Sistemi Uygun’

Arastirmaya katilanlarin yüzde 35.1’i ÖSS yerine 2010 yilinda getirilecek olan iki asamali yeni sinav uygulamasinin (YGS-LYS Sistemi) kesinlikle uygun olacagini, yüzde 33.1’i uygun olacagini, yüzde 14.7’si kismen uygun olacagini, yüzde 6.9’u uygun olmayacagini, yüzde 10.1’i kesinlikle uygun olmayacagini ifade ediyor. Uygun ve kesinlikle uygun olacagini düsünenlerin toplam orani 68.2 iken, uygun ve kesinlikle uygun olmayacagini düsünenlerin orani 17. Ögretmenler, ÖSS yerine 2010 yilinda getirilecek olan iki asamali yeni sinav uygulamasinin uygun olacagini düsünüyor.

 

Yüksekögretime Geçis Sinavinda Ortaögretim Programlari Ölçülmüyor  

Ögretmenlerin yüzde 20’si yüksekögretime geçiste yapilan sinav(lar)da ortaögretim programlarinin kesinlikle ölçülmedigini, yüzde 15.1’i ise kesinlikle ölçülmedigini, yüzde 40.3’ü kismen ölçüldügünü, yüzde 6.2’si kesinlikle ölçüldügünü, yüzde 18.5’i ölçüldügünü kaydediyor. Ögretmenler arasinda, yüksekögretime geçiste yapilan sinav(lar)da ortaögretim programlarinin ölçülmedigi ve kismen ölçüldügü görüsü agirlik kazaniyor.

 

Katsayi Uygulamasi Ögrencileri Magdur Ediyor

Arastirmaya katilan ögretmenlerin yüzde 81.7’si yüksekögretime geçis sinav(lar)inda katsayi uygulamasinin ögrencileri kesinlikle magdur ettigini, yüzde 9.1’i magdur ettigini vurgularken, yüzde 4’ü kismen magdur ettigini, yüzde 5.2’si ise magdur ve kesinlikle magdur etmedigini belirtiyor. Ögretmenlerin büyük bir çogunlugu (yüzde 90.8), yüksekögretime geçis sinav(lar)inda katsayi uygulamasinin ögrencileri magdur ettigini ifade ediyor.

Ögretmenlerin yüzde 18.7’si Agirlikli Ortaögretim Basari Puani (AOBP) hesaplamasinin kesinlikle uygun oldugunu, yüzde 23.2’si uygun oldugunu, yüzde 22’si kismen uygun oldugunu, yüzde 18.1’i uygun olmadigini, yüzde 18.1’i ise kesinlikle uygun olmadigini dile getiriyor.

 

Ögretmenlerin Yüzde 90’i Yüksekögretime Geçis Sinavinin Ögrencileri Dershaneye Yönlendirdigini Düsünüyor

Arastirmadaki ögretmenlerin yüzde 70.4’ü yüksekögretime geçis sinav(lar)inin ögrencileri dershanelere kesinlikle yönlendirdigini, yüzde 19.6’si yönlendirdigini söylerken, yüzde 5.6’si kismen yönlendirdigini, yüzde 4.4’ü yönlendirdigini ve kesinlikle yönlendirdigini belirtiyor.  Toplamda ögretmenlerin yüzde 90’i yüksekögretime geçis sinav(lar)inin ögrencileri dershanelere yönlendirdigini düsünüyor.

 

Arastirmaya katilanlarin yüzde 29.7’si dershaneye gitmeyen bir ögrencinin yüksekögretime geçis sinav(lar)inda basarili olabilecegini, yüzde 30.4’ü kismen basarili olabilecegini ifade ederken, yüzde 39.9’u basarili ve kesinlikle basarili olamayacagini vurguluyor.

 

Ögretmenlerin yüzde 22.9’u ilkögretimden ortaögretime geçen ögrencilerin ögrenim yeterliliklerine sahip olduguna, yüzde 43.4’ü ise sahip olmadigina inaniyor. Kismen sahip oldugunu düsünenlerin orani ise 33.7. Buna göre, ögretmenler arasinda, ilkögretimden ortaögretime geçen ögrencilerin ögrenim yeterliliklerine sahip olmadigi ve kismen sahip oldugu görüsü öne çikiyor.

 

Arastirmadaki ögretmenlerin yüzde 12.5’i ortaögretimdeki ögrencilerin okul disi kurumlara bagimli oldugunu, yüzde 69’u ortaögretimdeki ögrencilerin egitimde ve meslekte iyi yönlendirilmedigini ve bunun neticesinde ne olacaklarini bilmediklerini düsünürken, yüzde 2.2’si ortaögretimdeki ögrencilerin bilgi düzeyi yüksek ve yüksekögretim için yeterli oldugunu, yüzde 8.3’ü ortaögretimdeki ögrencilerin egitimde ve meslekte iyi yönlendirildigini ve bunun neticesinde ne olacagini bildigini dile getiriyor. Ögretmenlerin yüzde 7.9’u ise ‘diger’ seçenegini isaretliyor.

 

Son Sinif Ögrencilerinin Yüzde 63.9’u ÖSS Için Dershaneye Gidiyor

Anket çalismasinda ögretmenlere, “Sinifinizdaki ögrencilerin % kaçi ÖSS için dershaneye gidiyor” sorusu da yöneltildi. Verilen cevaplara göre, 9. siniftaki ögrencilerin yüzde 21.3’ü, 10. siniflarin yüzde 30.9’u, 11. siniflarin yüzde 45.1’i, 12. siniflarin ise yüzde 63.9’u ÖSS için dershaneye gidiyor. Buna göre, 2008-2009 örgün egitimdeki 9, 10, 11 ve 12. siniflardaki ögrencilerin yüzde 40.27’si dershaneye gidiyor.

 

Katsayi Uygulamasi Acilen Degistirilmelidir

Arastirmanin sonuçlarini degerlendiren Genel Sekreterimiz Halil Etyemez, yüksekögretime geçis sinav(lar)inda katsayi uygulamasinin ögrencileri magdur ettigi görüsünün ögretmenler tarafindan apaçik dile getirilmesinin önemsenmesi gerektigini ifade ederek, “Katsayi uygulamasi, ögrencileri magdur etmeyecek sekilde acilen degistirilmelidir” dedi.

 

Egitim, Dershane Kamburundan Kurtarilmalidir

Yüksekögretime geçis sinav(lar)inin ögrencileri dershaneye yönlendirdigi görüsünün gözardi edilememesini isteyen Etyemez, “Herkesçe bilinen bu durumun ögretmenler tarafindan da böyle düsünülmesi, ilgili kurumlarin bunun önüne geçecek önlemler almasini zorunlu kilmaktadir. Ögrenciler, dershanelere mecbur birakilmamalidir. Milli Egitim Bakanligi, bu konuda acil tedbirler almalidir. Mevcut egitim sistemi gözden geçirilmeli, ortaögretim programlari nitelikli hale getirilmelidir. Egitim, dershane kamburundan kurtarilmalidir” seklinde konustu.

 

Etyemez, ögretmenlerin, ortaögretimdeki ögrencileri, egitimde ve meslekte iyi yönlendirilmemis olarak görmesinin ve bunun neticesinde ne olacagini bilmediklerini düsünmesinin, okullardaki yönlendirmenin yetersiz oldugunu gösterdigini belirterek, “Milli Egitim Bakanligi’nin yönlendirme konusunda daha iyi önlemler almasi gerekmektedir. Yönlendirme, ögrencinin egitim-ögretimini almaya basladigi andan itibaren devreye girmelidir” ifadelerini kullandi.

 

Raporun tamami için tiklayiniz.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen