Haber
2009-10-01 07:19:47
‘Tedavi Katilim Payi’ Konusunda Danistay’da Dava Açtik

Konfederasyonumuz Memur-Sen, kamu görevlilerini sagligini korumak-saglik giderini artirma- mak arasinda tercih yapmaya zorlayan “tedavi katilim payi”nin iptali istemiyle Danistay’da dava açti.

 

Memur-Sen Konfederasyonu- muz, kamu görevlilerinin sinirli bütçelerinden daha fazla saglik gideri yapmasina neden olacak 18/09/2009 tarihli ve 27353 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan 12.Sira No’lu “Tedavi Katilim Payinin Uygulanmasi Hakkinda Teblig’in yürütmesinin durdurulmasi ve iptali ile tebligin dayanagini olusturan 178 sayili KHK’nin Geçici 8. ve 9. Maddesinin Anayasa’ya aykiri oldugu iddiasiyla Anayasa Mahkemesine iptal davasi basvurusunda bulunulmasi istemleriyle Danistay’a  basvurdu.

 

2009 Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun 28 inci maddesindeki düzenlemeyle, hekim ve dis hekimi muayeneleri dahil olmak üzere kamu görevlilerinden katilim payi alinmasi uygulamasi hayata geçirilmistir. Tedavi katilim payina iliskin usul ve esaslari belirlemek üzere Maliye Bakanliginca yayimlanan ve –birinci basamak saglik kuruluslarindaki muayeneler için katilim payi alinmamak kaydiyla- 3, 4, 6 ve 10 TL tutarinda katilim payi alinmasinin öngörüldügü 7 Sira No’lu Teblig hakkinda Danistay 10. Dairesince, kamu görevlilerinden tedavi katilim payi alinmasini öngören üst hukuk normu bulunmamasi ve özel  saglik kuruluslari ile resmi saglik kurumlari için farkli katilim payi miktarlarinin belirlenmesini hakli gösterecek bir gerekçenin ortaya konamamasi gibi gerekçelerle yürütmenin durdurulmasi karari verilmisti.

 

Konfederasyonumuz Memur-Sen, “Tedavi Katilim Payinin Uygulanmasi" Hakkinda Teblig’in yürütmesinin durdurulmasi ve iptali ile tebligin dayanagini olusturan 178 sayili KHK’nin Geçici 8. ve 9. Maddesinin Anayasa’ya aykiri oldugu iddiasiyla Anayasa Mahkemesine iptal davasi basvurusunda bulunulmasi istemleriyle Danistay’a yaptigi basvurusunda;

 

“Danistay’in mezkur karari geregince vazgeçilmesi gereken katilim payi uygulamasi, 178 Sayili Maliye Bakanligi’nin Teskilat ve Görevleri Hakkinda KHK’ye 5197 sayili Kanunla eklenen geçici 8 nci ve 9 uncu maddelere dayali olarak 18/09/2009 tarihli ve 27353 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan 12.Sira No’lu “Tedavi Katilim Payinin Uygulanmasi Hakkinda Teblig’le kanuni dayanagi degismek ve katilim payi tutarlari arttirilmak suretiyle devam ettirilmek istenmektedir.

 

 12 Sira No’lu Tebligle,

         - Birinci basamak saglik kurumlarindaki muayenelerde de 2 TL tutarinda tedavi katilim payi alinmasi öngörülmüs,

- Daha önce 3, 4, 6 ve 10 TL tutarindaki tedavi katilim payi tutarlari, 8 ve 15 TL’ye yükseltilmis,

- Muayene sonrasinda reçete yazilmamasi veya reçetede belirtilen ilaçlarin temini için eczaneye basvurulmamasi durumunda birinci basamak saglik kuruluslarina basvuruda katilim payi tahsil edilmemesi ikinci ve üçüncü basamak saglik kuruluslari ile özel saglik kuruluslarina basvurularda alinacak katilim payinin 3 TL eksik tahsil edilecegi hüküm altina alinmak suretiyle reçete tanzim ve ilaç temin katilim payi gibi gizli katilim payi uygulamalari hayata geçirilmistir.

 

Katilim payi uygulamasi, kamu görevlilerinin saglik giderlerinin artmasini ve sinirli düzeydeki maaslarindan bu çerçevede kesinti yapilmasini engellemek amaciyla hastaliklarinda saglik kurumlarina basvurmamalarini ve muayene katilim payi ödemeyi göz önüne alarak saglik kurumlarina basvuranlarin ise daha az katilim payi ödemek amaciyla tedavileri için kullanmalari gereken ilaçlari temin etmeme seçenegini dayatmaktadir. Diger taraftan, katilim payi tutarlari da özellikle alt ve orta düzey maas grubunda yer alan kamu görevlileri açisindan karsilanmasi zor ve sürekli nitelikte bir gider kalemi olusturmaktadir.

 

Sagligin korunmasi ile saglik giderinin arttirilmamasi konusunda kamu görevlilerini tercihte bulunmaya zorlayan hükümler içermesi, kamu görevlilerine katilim payi ödeme zorunlulugu getirmesi, katilim payi tutarlarinin kamu görevlileri arasindaki maas ve ücret farkliliklarini dikkate almadan maktu nitelikte ve oldukça yüksek belirlenmesi, en fazla iki çocuk için çocuk yardimi yapilirken katilim payinin bakmakla yükümlü olunan bütün aile fertleri için ödenmesi gibi esasa iliskin aykiriliklar yaninda katilim payi uygulamasina iliskin Teblig, mali yükümlülüklerle ilgili düzenlemelerin Bakanlar Kurulu tarafindan yürürlüge konulmasina iliskin Anayasal zorunluluk yönüyle sekil yönünden de hukuka aykiridir” görüsüne yer vererek, kamu görevlilerinin gerek sagliklarini korumak gerekse sinirli düzeydeki gelirlerinden öngörülemeyecek tutarda katilim payi ödemek zorunda kalmak yönlerinden magdur edecek 12 Sira No’lu “Tedavi Katilim Payinin Uygulanmasi Hakkinda Teblig”in öncelikle yürütmesinin durdurulmasina ve dava sonunda iptaline ve Teblig’in dayanagini olusturan 178 sayili KHK’nin Geçici 8 inci ve 9 uncu maddesinin Anayasa’nin 73 üncü maddesine aykiri oldugu iddiasiyla iptalleri istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne iptal davasi basvurusunda bulunulmasina karar verilmesi istemleriyle Danistay’da dava açti.

 

 “Düzenlemenin “insan” kavramiyla ve “sosyal devlet” algisiyla örtüsmeyen bu yönü daha ayrintili degerlendirildiginde, davali idarenin tedavi katilim payi alinmasiyla yetinmeksizin kamu görevlilerinin tedavileri için gereken ilaçlari temin etmelerini de engellemek amacinda oldugu görülmektedir.” ifadelerine yer verilen dava dilekçesinde, “Gerçektende, maddenin içeriginde; tedavi katilim payi 2, 8 ve 15 TL olarak öngörülmekle birlikte ilaçlarin temin edilmemesi halinde veya tedavi için reçete düzenlenmemesi halinde birinci basamak saglik kuruluslarina basvuranlardan katilim payi alinmamasi, ikinci ve üçüncü basamak saglik kuruluslarina basvuranlardan 8 TL yerine 5 TL alinmasi, özel saglik kuruluslarina basvuranlardan 15 TL yerine 12 TL katilim payinin alinmasinin öngörülmüs olmasi göstermektedir ki esasen tedavi katilim payi yaninda kamu görevlilerinden reçete yazimi katki payi ya da ilaç temin katki payi da alinmaktadir. Söz konusu katki paylarinin alindigini gizlemek için bulunan yöntem ise reçete yazilmamasi durumunda veya reçete yazilmasina karsin yazilan ilaçlarin temin edilmemesi durumunda katilim payinin hiç alinmamasi ya da 3 TL indirimli olarak alinmasidir. Daha açik bir ifadeyle, düzenleme tedavi katilim payi disinda ismi açikça zikredilmeyen baska katilim payi uygulamalarinin da hayata geçirilmesi sonucunu dogurmustur” tespitlerine de yer verildi.

 

 

Gündogdu: Bu çeliskiyi anlayisla karsilamamizi ve kabul etmemizi beklemesinler

 

Konuyla ilgili açiklama yapan Genel Baskanimiz Ahmet Gündogdu, “2009 toplu görüsmelerinde, 2010 yili için kamu görevlilerinin aylik ve ücretlerine %2,5 + %2,5 oraninda artis yapilmasini teklif eden ve Uzlastirma Kurulu’nun %4+%4 önerisini de müzakere etmekten kaçinan Hükümet, kamu görevlilerinden tedavi katilim payi uygulamasini katilim payi tutarlarinda %33 ila %150 arasinda degisen oranlarda artis yaparak devam ettiriyor.  Bu çeliskiyi anlayisla karsilamamizi ve kabul etmemizi beklemesinler” dedi.

 

Tedavi katilim paylarinin 3, 4, 6 ve 10 TL’den 8 ve 15 TL’ye yükseltildigini ifade eden Gündogdu; “Hükümet toplu görüsmede teklif ettigi %5’lik artisin büyük bir bölümünü katilim payiyla kamu görevlilerinden tahsil etmek amacini ortaya koymustur. Basta üyelerimiz olmak üzere kamu görevlilerinin saglik hizmetlerinden ücret ödemeden yararlanmasini saglamayi amaçladigimiz bu davanin lehimize sonuçlanacagina inaniyoruz. Maliye Bakanligi, kamu görevlilerinin elini cebinden çekmeli, elini cebimize atmak konusunda israrci olacaksa cebimizdekini almayi degil cebimizdekini çogaltmayi saglayacak projeler gelistirmelidir” seklinde konustu. 

 

 Dava Dilekçesini Görmek Için Tiklayiniz 

 

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen