Haber
2012-08-23 07:31:38
Bu Kez Yanilmak Istiyoruz!

Toplumlarin dört temel hizmet alani vardir: Egitim, güvenlik, adalet ve saglik. Egitim, digerlerinin temelini olusturur. Egitimin en önemli unsurlarinin basinda ise ögretmenler gelmektedir. Ögretmenlerin sorunlari çözülmeden, en iyi egitim sistemi bile olsa, egitimde gelisme saglamak mümkün degildir.

Egitim çalisanlari olarak her ne kadar en temel sorunumuz ekonomik olarak görülüyorsa da, son bir yilda Milli Egitim Bakanligi’nin keyfi uygulamalari ve Bakanin söylemleri bu sorunu unutturmus durumda. Maalesef Sayin Bakanin ögretmenlerin en temel sorunu olan ekonomik sorunu unutturma yönüyle basarili(!) oldugunu söylemek mümkündür. Çikislariyla ögretmenlerin itibarini her geçen gün zedeleyen ve özlük haklarini gasp eden yöneticilik anlayisiyla hareket eden bir yöneticiden mali haklari iyilestirmesi konusunda katki beklemek abes olacagi gibi, uygulamalariyla egitim çalisanlarinin bedduasini alan bir Bakaninin basarili olmasini beklemek de bir o kadar abes olur.

Ögretmenlerin sorunlarina kulagini tikayan ve sundugumuz önerilerin önemli bir kismini dikkate almadigi için her geçen gün sorunlari kartopu gibi büyüten bir Bakanligin sorunlara artik çözüm üretebilecegini düsünmüyoruz. Bir yildir her gün farkli bir sorunla uyanir olduk. Son iki ayda ögretmenlerin yer degistirmelerinde yasanan sorunlar o kadar büyüdü ki, önümüzdeki ögretim yilinda tam bir kesmekes yasanacagi asikardir. Geçen Nisan ayindan beri Bakanlik yetkilileriyle yaptigimiz görüsmelerde, atama ve yer degistirme için saglikli bir takvimin isletilmesini istedik. Maalesef bu konuya Bakanligin en üst yöneticilerinden tutun en alt yöneticilerine kadar herkes kulak tikamis durumda. Su ana kadar sayisizca bilgi notu, talep yazisi ve rapor sunduk ama maalesef Bakanlik bunlarin çoguna duyarsiz kalmistir. Okullarin açilmasina kisa bir süre kalmasina ragmen Bakanlikta hala bir belirsizlik, bir plansizlik sürmektedir. Oysa bugüne kadar sundugumuz raporlar dikkate alinmis olsaydi, magduriyetler asgariye inecek ve egitim-ögretim yili içerisinde yasanmasi muhtemel sorunlarin önemli bir kismi çözüme kavusmus olacakti.

Bakanliga sundugumuz raporlar, bilgi notlari ve talep yazilarinda ve yaptigimiz yüz yüze görüsmelerde;

-Mayis ayinda okullarin dönüsümünü ve normlarin belirlenmesini, Anadolu liselerine ögretmen seçme sinavini kazanan ögretmenlerin atamalarinin yapilmasini,

-Haziran ayinda il içi ve il disi yer degisikligi islemleri ile iller arasinda karsilikli yer degisikligi islemlerinin gerçeklestirilmesini,

-Temmuz ayinda sinif ögretmenlerinin yan alanlarini da kapsayacak sekilde brans degisikligi yapmalarina imkan saglanmasini,

-Agustos ayinda özür durumuna bagli yer degisikligi islemlerinin ve ilk atamalarin yapilmasini isteyerek; ögretmenlerin yaz tatillerinin zehir edilmemesini, Eylül’de az da olsa motive olmus bir sekilde okullara dönmelerinin saglanmasini talep ettik.

Bakanlik yetkilileri çok iyi hatirlarlar, son bes aydir yaptigimiz onlarca görüsmede; yaz döneminde nasil bir takvim isletilmesi gerektigi, çözüm yollarinin ne oldugu yönündeki söylemlerimizi ve geçen her süreç sonrasi güncelledigimiz çözüm önerilerimizi. Her süreç öncesi de, sonrasinda oldugu gibi, sorunlarin çözüm yollarini paylasarak her defasinda uyarici görevimizi yerine getirdik. Bakanlik, kendi bildigini yaptigi gibi, süreci de o kadar yavastan aldi ki, bugün isin içinden çikilmaz bir noktaya gelinmistir.

Maalesef Bakanlikta olmayan ahenk ve isbirligi, görev bilinci ve sorumluluk anlayisi, süreci bu noktaya getirmistir. Özür durumuna bagli yer degisikliginde illerde farkli uygulamalardan dolayi Bakanligi uyardigimizda da, illerin bir e-mail ile bilgilendirilmesiyle çözülecek basit hususlarda bile Bakanlik bürokratlarinin inisiyatif alamadiklarina ve basit bir sorunu dahi kangrene dönüstürdüklerine sahit olduk.

Burada okullarin açilmasina çok az bir süre var ama Bakanlik, kervan yolda dizilir anlayisinda. Anlasilan o ki, yüzbinlerce ögretmenin ve milyonlarca ögrencinin magdur edilmesi sonucunda bir kaos ortami olusturulunca, Bakanlik bu anlayisindan vazgeçecek.

Bakanlik, magduriyetlerin bir kisminin yasanmasini kaçinilmaz duruma getirdi. Ama gelinen süreçte olusabilecek muhtemel yeni magduriyetleri önlemek için tekrar uyarida bulunmayi bir zaruret olarak görüyoruz.

Bazi sorunlar kangrenlesmis olsa da, yeni sorunlarin ve magduriyetlerin olusmamasi için az da olsa Bakanligin ögretmen diye bir derdi varsa, su önerileri dikkate alarak, bizi yaniltmasini isteriz:

-Bu hafta (23-26 Agustos) içerisinde ögretmenlerin özürlerin oldugu ilçelere atamalari yapilmalidir. Bu atamalardan sonra özür durumuna bagli atama süreci durdurulmali, brans degisikligi gerçeklestirildikten sonra tekrar bu süreç baslatilmalidir.

 -27 Agustos’ta brans degisikligi süreci baslatilmali, Eylül’ün ilk haftasinda süreç tamamlanmalidir.

-Brans degisikligi süreci ile es zamanli olarak ögretmenlere iller arasi becayis hakki verilmeli,  karsilikli yer degistirme elektronik ortamda basvuruya imkan saglayacak sekilde yapilmalidir.

-Brans degisikligi süreci tamamlandiktan sonra normlar iki gün içerisinde güncellenerek özür durumuna bagli yer degisikligi istemis olup, atamalari gerçeklesmeyen ögretmenlerin özürlerinin oldugu yerlere Eylül’ün ikinci haftasinda atamalari yapilmalidir. Burada, illerdeki norm açigi ve norm fazlasi durumuna bakilmaksizin yer degisikligi gerçeklestirilmelidir. Bakanligin, ögretmenlerin özürlerinin oldugu ilde ögretmen fazlaligi oldugu gerekçesiyle ögretmenlerin özür durumunu çözmemesinin iki esi de verimsizlestirmekten ve motivasyonunu bozmaktan baska bir sonuç getirmeyecegi açiktir. Bunun için ögretmeni, çalistigi ilde olsun, gidecegi ilde olsun, ‘fazlalik var’ gerekçesiyle özrünün oldugu ile ‘göndermiyorum’ demek, egitime hiçbir katki saglamayacaktir.  A ilinde de olsa, B ilinde de olsa fazlalik fazlaliktir. Bu durumda olan ögretmenlerin yerini degistirmemek, diger esin moral ve motivasyonunu düsürmekten ve onu verimsizlestirmekten baska bir sonuç dogurmayacaktir.

-Her ne kadar gecikmis olsa da, Anadolu liselerine ögretmen seçme sinavini kazanmis olan ögretmenlerin atama süreci tamamlandiktan sonra ilk atama için süreç baslatilmalidir.


                         Ramazan ÇAKIRCI
      Genel Toplu Sözlesme ve Mevzuat Sekreteri

http://www.egitimbirsen.org.tr/Yazarlar.aspx?YazarID=12&YaziID=327


MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen