Haber
2010-06-18 07:21:24
Egitimin ve Egitim Çalisanlarinin Sorunlari Çözülmelidir

Genel Baskanimiz Ahmet Gündogdu, yaklasik 16 milyon ögrenci ve 700 bini askin egitim çalisani için 2009-2010 egitim-ögretim yilinin, egitim sisteminin kök sorunlarinin çözümüne yönelik radikal bir yaklasim ortaya konulmadan ve egitimcilerin mesleki per- formansini artiracak; onlari, verdikleri hizmetin önemine yarasir bir yasam düzeyine tasiyacak güçlü adimlar atilmadan tamamlandigini söyledi.

 

Gündogdu, 2009-2010 egitim-ögretim yilinin sona ermesi münasebetiyle bir açiklama yapti. Genel Baskanimiz Ahmet Gündogdu’nun açiklamasi söyle:

 

Büyük Bir Aile Olmanin Mutlulugunu Yasiyoruz

2009 yilinda Milli Egitim Bakanligi’nda 318 farkla ve 137 bin 464 üyeyle “Yetkili” olan sendikamiz, bu yil farki 4 bin 444’e çikarmis ve 143 bin 249 üyeyle “Yetkili Sendika” unvanini pekistirmistir. Egitim hizmet koluna dâhil diger kurumlardaki üyelerimizle birlikte mutabakatlara yazilan üye sayimiz 150 bine ulasmistir. Ücretsiz izinde olan ve çesitli nedenlerle mutabakata yazilamayan üyelerimizi de barindiran üye takip sistemimizde 162 bin üyemiz bulunmaktadir. Büyük bir aile olmanin, yetkili olmanin ve etkili olmanin gururunu, mutlulugunu yasiyoruz.

 

Milli Egitim Bakanligi’nda gerçeklestirilen ve “Yetkili Sendika” olarak çalisanlari temsil ettigimiz Kurum Idari Kurulu’nda, çalisanlarin bize yükledigi temsil sorumlulugunun bilinciyle sorunlarin çözümüne yönelik gayretli çalismalar ortaya koyduk ve pek çok konunun da çözüme kavusturulmasina katkida bulunduk. Önümüzdeki dönemde de ayni ciddiyet, samimiyet ve gayretle çalisanlarin beklentilerinin karsilanmasi dogrultusunda çalismalarimiza devam edecegiz.

 

Dis Politikadaki Yeni Yaklasimi Olumlu Buluyoruz

Dünya degisiyor, eksen yer degistiriyor. Dis politikada edilgen olan, ani degisimlerde panikleyen, baskalarina göre vaziyet alan ülkemiz, bugün memnuniyetle müsahede ediyoruz ki, etken, agirlik sahibi, belirleyici olan yeni bir tavri, bin yillik tarihinden aldigi güçle ve yadirgamadan sergilemektedir. Osmanli Devleti’nin zayiflamasi ve tarih sahnesinden çekilmesiyle müstekbirlerin samar oglanina dönen Islam ülkeleri, Türkiye’nin sahsiyetli dis politikasi öncülügünde silkinecek ve gücünün farkina varacaktir. Islam dünyasi gücünün farkina vardiginda Israil’e mübah olan Iran’a yasak olmayacak, insanliga karsi isledigi suçlarin son örnegini yardim gemilerindeki katliamiyla tüm dünyaya gösteren Israil’in eli kirilacak, Filistinli mazlumlarin gözyasi dinecek, Irak’ta, Afganistan’da ve dünyanin dört bir yaninda akan Müslüman kani duracaktir. Dünya bir baris adasi olacaktir.

 

Anayasa Degisikligini Hararetle Destekliyoruz

Dünyada zalimin zulmünü yüzüne haykiran, zulmü ortadan kaldiran el olmayi izzet kabul eden ülkemizin, kendi insaniyla barismaya, kendi insaninin yasam alanini genisletmeye dönük adimlar atmamasi düsünülemez. Bu manada demokratiklesmeye, özgürlesmeye, bürokrasinin ve çesitli devlet organlarinin millete karsi diklenen kulunçlarini yumusatmaya dönük anayasa degisikligini hararetle destekliyoruz.

 

Anayasa degisikligi paketinde yer alan sendikal haklar çalisma hayatina önemli katki sunacaktir. Yaklasik 20 yildir dillendirdigimiz, hakkinda 2009 yili toplu görüsmelerinde rezerv ortaya koydugumuz “Toplu sözlesme”nin pakette bulunuyor olusu sendikal müzakerelerin “Toplu görüsme” adi altinda teatral bir süreç olarak degil, sendikaciligin kurumsal gereklerinin masada oldugu bir pazarlik olarak yasanacagini ortaya koyuyor.

 

Sinav Odakli Egitim Sistemi Terk Edilmelidir

Egitim sistemimiz, ana illetlerin gölgesinde, palyatif müdahalelerle yürütülmeye çalisilmaktadir. Egitim sistemimizin en önemli problemi sinav ve dershane odakli olusudur. Sinav ve dershane odakli olmaktan kurtulmanin yolu, okullardaki yönlendirme çalismalarinin güçlendirilmesinden geçmektedir. Bireyin en önemli gelisim asamasi olan meslek seçimi, hayati boyunca verecegi en önemli kararlardan biridir. Meslek seçiminin bilinçli bir yöntemle yapilmasi, hem kisi ve ailesi açisindan hem de ülkenin gelecegi açisindan önem arz etmektedir.

 

Meslek seçiminde ögrencinin bireysel özellikleri yaninda ilgi, yetenek ve degerlerinin önemli oldugu, ailelerin ve ögretmenlerin bu noktayi göz önünde bulundurarak mesleki yönlendirme yapmalari önemlidir.

 

149 Bin Ögretmene, 76 Bin Derslige Ihtiyaç Var

Tespitlerimize göre, Türkiye genelinde 149 bin ögretmen açigi bulunmaktadir. Bununla birlikte 250-300 bin ögretmen adayi da atama beklemektedir. Ögretmen açiginin giderilmesi için en az 100 bin ögretmen hemen atanmalidir.

 

Özellikle Dogu ve Güneydogu Anadolu bölgelerinde ögretmen açigi oldukça fazladir. Bu yörelerde çalisan ögretmenlere ücret anlaminda pozitif ayrimcilik yapilarak, illerin durumuna göre, tazminat ödenmelidir.

 

Derslik basina ortalama 28 ögrenci düsmesi için toplamda 76 bin derslige ihtiyaç bulunmaktadir. Bu açigin giderilmesi yönünde çaba gösterilmesi gerekmektedir.

 

Sözlesmeli Ögretmenler Derhal Kadroya Geçirilmelidir

Milli Egitim Bakanligi’nda 70 bin sözlesmeli ögretmen çalismaktadir. Sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçisi için yapilan çalismalar bir an önce sonuçlandirilmali; Basbakanlikta bekletilen düzenleme ivedilikle Bakanlar Kurulu’nda imzaya açilarak Meclis’e gönderilmelidir.

 

Kadroya geçis sürecine iliskin bir takvim belirlenmeli, kadroya geçisleri saglanan ögretmenler adaylik sürecinden muaf tutulmalidir.

 

Yöneticiler 6 Saat Derse Girme Zorunlulugundan Kurtarilmalidir

Egitim kurumlari yöneticilerinin aylik karsiligi haftada 6 saat derse girmeleri zorunlulugu esnetilerek, ‘6 saate kadar derse girmeleri’nin saglanmasi bakimindan ilgili mevzuatta degisiklik yapilmalidir.

 

Ek Ders Ücretleri Artirilmali, Vergiden Muaf Tutulmalidir

Ekonomik kriz gerekçesiyle ek ders ücretlerine simdiye kadar bir artis yapilmamistir. Ek ders ücretleri mutlaka artirilmalidir. Ayrica, ek ders ücretleri vergiden muaf tutularak, vergi matrahina dâhil edilmemelidir.

 

Ögretmenlerin 2006 yili öncesinde oldugu gibi, dersleri aylik ve ücret karsiligi ayrilarak haftalik ders dagilim çizelgelerinde ayri ayri belirlenmelidir. Ögretmenden kaynaklanmayan sebeplerden dolayi ders islenememesi halinde derse gelen ögretmenlere ek ders ücreti verilmelidir.

 

Ikili Egitim Yapan Okul Yöneticilerinin Ek Ders Ücretinde Iyilestirmeye Gidilmelidir

Bir devlet memurunun haftalik çalisma süresi 40 saat olup, 40 saatten fazla yapilan mesaiye ücret ödenmektedir. Ikili egitim yapan okullarin yöneticileri 07:00-18:00 saatleri arasinda görev yaparak, haftada 40 saatten fazla çalismaktadir.

Ikili egitim yapan okul yöneticilerinin çalisma süreleri dikkate alinarak, ek ders ücretlerinde iyilestirme yapilmalidir.

 

Ögretmen Yer Degistirme

Ögretmen Atama ve Yer Degistirme Yönetmeligi’nin degistirilmesiyle birlikte bazi sorunlar meydana gelmistir. Bakanlik tarafindan yapilan açiklamalarda bu sorunlarin bir kisminin giderilecegi belirtilmis, ancak bu konuda henüz bir düzenleme yapilmamistir.

 

Ögretmen yer degistirme kapsaminda; geçici süre ile baska egitim kurumlarinda çalisan ögretmenlerin geçici görevde geçirdikleri süre yer degisikliginde çalisma süresine dâhil edilmelidir.

 

Egitim kurumlarinin sartlari dikkate alinarak hizmet puanlarinin adil dagilimi yapilmamis, kosullari olumsuz olmasina ragmen bazi egitim kurumlari zorunlu hizmet alanlari disinda birakilmistir. Egitim kurumlarinin sartlari dikkate alinarak, hizmet puanlari ve zorunlu hizmet alanlari tekrar gözden geçirilmelidir.

 

Kariyer Basamaklarinda Yükselme

2005 ve 2006 yillarinda yapilan Kariyer Basamaklarinda Yükselme sinavlarinda basarili olup ancak kontenjan sinirlamasindan dolayi degerlendirme sonucunda uzman ögretmenlik sertifikasi alamayan ögretmenlere, Anayasa Mahkemesi karari dikkate alinarak uzman ögretmenlik sertifikasi verilmelidir.

 

Okul Müdürlügü Atamasinda Zorunlu Yer Degistirme Derhal Uygulanmalidir

Uzun yillar ayni okulda yöneticilik yaparak, yönetim süreçlerinin geregini yerine getiren okul yöneticileri, belli bir süreden sonra ayni okula gereken katkiyi veremeyerek isletme körlügü yasamaktadir. Bu nedenle okul müdürlerinin yerlerinin degistirilmesi, hem egitim süreçleri hem de kendi verimlilikleri açisindan önemlidir.

 

Egitim-Bir-Sen olarak, 5 yilini doldurmus okul müdürlerinin yerlerinin degistirilmesi için Milli Egitim Bakanligi’na önerimizi sunmustuk. Su an yürürlükte olan yönetmeligin 22. maddesi, zorunlu yer degistirmeyi gerektirmektedir. Bu islem bir an önce gerçeklestirilmelidir.

 

Egitim-Ögretim Hizmetleri Sinifi Disindaki Personel Için Unvan Degisikligi Sinavi Yapilmalidir

Egitim-ögretim hizmetleri sinifi disindaki diger hizmet siniflarinda görev yapan personelin yer degistirmelerine iliskin mevzuat çalismalari yapilmali; Bakanlik kadrolarinda görev yapan tekniker, teknisyen, mimar ve mühendis kadrolari için ihtiyaç durumu da dikkate alinarak unvan degisikligi sinavinin yapilmasi çalismalari baslatilmalidir.

 

Genel Idare ve Yardimci Hizmetler Sinifi Çalisanlari

Genel Idare ve Yardimci Hizmetler Sinifi kadrolarinda görev yapanlarin görev tanimlari yapilmalidir. Kadro, unvan ve hizmet siniflari itibariyle kendileriyle iliskisi olmayan alanlarda görevlendirme yapilmamali, gerek il içi ve gerekse iller arasi yer degistirmelerine iliskin usul ve esaslar bir yönetmelikle düzenlenerek, atama ve yer degistirme usulü ögretmenlerde oldugu gibi belli dönemlerde puan esasina göre il içinde valiliklerce ve iller arasinda ise Bakanlikça yapilacak sekilde düzenlenmelidir.

 

Okullarin Temizlik Sorununun Çözümü Için En Az 30 Bin Hizmetli Alinmalidir

Egitim kurumlarinda, hizmetli yetersizliginden dolayi temizlik ve hijyen yeterince saglanamamaktadir. Okullarin birçogunda hizmetli bulunmamakta, her yil açilan yüzlerce yeni okula yeterince hizmetli verilememektedir. Okullarda bulunan mevcut hizmetliler de yeterince verimli çalistirilamamaktadir. Anadolu’nun birçok yerinde temizlik konusunda durum bütünüyle içinden çikilmaz bir haldedir. Bu nedenle, Bakanlik okullarin temizlik sorununu çözmek için en az 30 bin hizmetli alimi yapmalidir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen