Haber
2009-04-22 07:19:07
Ek Ders Esaslari’nda Degisiklik Yapilmasini Talep Ettik

Resmi ve idari tatil günleri (1 Ocak, seçim sonrasi günler, kar tatili vb.) ile ögretmenlerin sevkli olduklari günlerde ek derslerinin kesilmesinden dolayi magduriyetler yasanmaktadir. Millî Egitim Bakanligi, 16.12.2006 tarihinde Yönetici ve Ögretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine Iliskin Esaslarda degisiklik yapmisti. Degisiklikle, ögretmenlerin ek ders ücretlerinde iyilestirme yapmak amaçlanmisti. Yapilan degisiklik, beraberinde hak kayiplarini getirdi.

 

Ögretmenlerin magduriyetlerinin giderilmesi için yasal degisiklik ve Ek Ders Esaslari’nda düzenleme yapilmasina ihtiyaç vardir. Egitim çalisanlarinin bu konudaki sikâyet ve taleplerini Milli Egitim Bakanligi’na ileterek, Ek Ders Esaslari’nda degisiklik istedik.

 

Ek Ders Esaslari’nda degisiklik yapilmasina iliskin Bakanliga sundugumuz taleplerimizin bir kismi söyledir:

1-Ögretmenler, haftaiçi mesai saatleri disinda ve haftasonlarinda (Cumartesi ve Pazar günleri) zorunlu olarak hizmetiçi egitim, kurs ve seminerlerine kursiyer olarak katilmaktadirlar. Tamamen idarenin tasarrufu ile özel (dinlenme) zamanlarinda kendi istek ve iradeleri disinda kurslarda görevlendirilen ögretmenlere bu süreler karsiliginda ek ders ücreti ödenmesi yönünde düzenlenme yapilmasi,

2-Ögretmenlerin sevkli olduklari süreler ile haftaiçi mesai saatlerine denk gelen resmî tatil ve dini bayramlarda her bir gün için 7 saat ek ders ücreti kesilmektedir. Örnegin; haftada 30 saat derse giren bir sinif ögretmeninin, bir gün sevk alip derse girmedigi için, 7 saatlik ek ders ücreti kesilmektedir.

Oysa 16.12.2009 tarihinden önceki düzenlemede ders dagilimlari aylik karsiligi ve ücret karsiligi 3’er saat olacak sekilde günlük ders saatleri aylik karsiligi ve ek ders ücreti karsiligi olmak üzere iki bölümde degerlendirilmekteydi. Ögretmenlerin sevkli ve izinli oldugu günlerde, o gün için sadece ücret karsiligi olarak belirlenen ek ders ücreti kesilmekteydi. Bakanligin bu konuda, 16.12.2006 tarihinden önceki uygulamaya dönerek, ögretmenlerin sevkli ve izinli oldugu süreler ile resmi ve dini bayram günlerinde ek ders ücretinin kesilmemesi, ek ders ücretlerinin maas ve aylik karsiligi olmak üzere ayri ayri degerlendirmesi yönünde düzenleme yapilmasi,

3-Ilkögretim ve ortaögretim kurumlarinin son sinif ögrencilerinin sinavlara (SBS, ÖSS) hazirlanmalari amaciyla sinav öncesi idari izinli sayildiklari sürelerde ders görevlerini yerine getirmek üzere görevlerinin basina gelen ögretmenlerin bu ögrenciler izinli sayildiklarindan dolayi bu siniflara olan ders görevlerini yerine getiremediklerinden ek ders ücretleri kesilmektedir. Tamamen idarenin tasarrufundan kaynaklanan bu uygulamadan dolayi ek ders görevini yerine getiremeyen ögretmenlerin ek ders ücretlerini alabilmeleri yönünde düzenleme yapilmasi,

4-Ikili ögretim yapan okullarin yöneticileri, 7:00-18:00 saatleri arasinda okullarin idari is ve isleyisini yürütmektedirler. Bu okullarda görev yapan yöneticiler, tekli ögretim yapan egitim kurumu yöneticilerine göre daha fazla (günde yaklasik 11 saat) görev yapmaktadirlar. Bu egitim kurumlarinda görev yapan yöneticilerin emek-ücret dengesi bakimindan bu çalisma sartlari ve özverileri karsiliginda ek ders ücretlerinin arttirilmasi için gerekli düzenleme yapilmasi,

5-Ilkögretim kurumlarinda görev yapmakta olan ögretmenler, meslekleri ile ilgili yapmis olduklari çalismalardan dolayi ögretim yili basi ve sonunda haftada 15 saat ek ders ücretinden yararlandirilmaktadirlar. Ortaögretim kurumlarinda görev yapan ögretmenler ise, aynen ilkögretim kurumlarinda görev yapan ögretmenler gibi ögretim yili basi ve sonunda okullarda görevlerinin basinda olmalarina ragmen bu sürelerde herhangi bir ücret alamamaktadirlar. Ögretmenler arasindaki bu adaletsizlik giderilerek, ortaögretim kurumlarinda görev yapan tüm ögretmenlerin de ögretim yili basinda ve sonunda (ders kesim tarihinden 1 Temmuz tarihine kadar olan süreler ile 1 Eylül tarihinden ders yilinin basladigi tarihe kadar olan sürelerde) ek ders ücretinden yararlandirilmalari yönünde gerekli düzenleme yapilmasi,

6-2006 yilindan önce yüksek lisans ögrenimini tamamlayan ögretmenlere yüzde 25, doktora ögrenimini tamamlayan ögretmenlere ise yüzde 40 oraninda fazla ek ders ücreti verilmekteydi. Ancak 2006 yilinda ek ders ücretlerinin yaklasik yüzde 40 oraninda artirilmasina iliskin kanun boyutunda yapilan yeni düzenleme ile bu uygulamaya son verilmisti. Anilan bu uygulamaya son verilmesi; inceleme, arastirma, mesleki ve kisisel becerilerini artirmak için kendi çabalariyla mesakkatli bir süreç sonrasinda yüksek lisans/doktora ögrenimlerini tamamlayan ve bu egitimlerinden edindikleri bilgi, beceri ve deneyimlerini ögrencileri ile paylasan ögretmenlerin sarf ettikleri bu çabalarinin karsiliksiz kalmasi anlamina gelmektedir. Bu nedenle, zaman ve emek harcayarak yüksek lisans/doktora ögrenimlerini tamamlayan ögretmenlerin, yüksek lisans ve doktora ögrenimini tamamlamayan diger meslektaslari ile ek ders ücreti açisindan ayni ücretlendirme sisteminin uygulaniyor olmasinin, genel anlamda ögretmenlerimizin inceleme, arastirma, mesleki ve kisisel becerilerini artirmak üzere bir üst ögrenime tesvik edilmelerini engelledigi düsüncesinden hareketle, yüksek lisans ve doktora yapan ögretmenlerin ek ders ücretlerinin yeniden arttirilmasi yönünde düzenleme yapilmasi,

7-Bilindigi gibi, 2006 yilindan önce okul yöneticilerinin aylik karsiligi haftada zorunlu olarak 6 saat derse girmeleri yönünde bir düzenleme bulunmamaktaydi. Ancak 2006 yilinda 439 Sayili Kanun’un 6. maddesinde degisiklik yapilarak, okul yöneticilerine haftada 6 saat derse girme zorunlulugu getirilmistir. Bu yeni düzenlemeyle, okul yöneticilerine haftanin bir günü derse girme zorunlulugu getirildiginden, bu durum okul yöneticilerinin derse girdikleri zamanlarda okulun yönetim ile ilgili is ve isleyislerinin saglikli yürütülmesi yönündeki çalismalarini olumsuz yönde etkilemis ve bu uygulamadan dolayi ortaya çikan olumsuzluklar, gerek yöneticilerimiz gerekse ögretmenlerimiz tarafindan sendikamiza geri bildirim olarak yansitilmistir. Bu nedenle, egitim kurumlarinda yönetici olarak görev yapmakta olan ögretmenlerimizin haftada aylik karsiligi girmek zorunda olduklari ders saati sayisinin azaltilmasi ya da kaldirilmasi yönünde yeni bir düzenleme yapilmasi,

8-Geçici görevlendirilen ögretmen ve yöneticiler, görev ve sorumluluklari artmasina ragmen, bu geçici görevlendirmelerine karsilik haftada 18 saat ek ders ücreti alabilmektedir. Bu tip görevlendirmeler, ilgililerin maddi yönden magduriyetine yol açmaktadir. Örnegin, pansiyonlu bir okulda müdür basyardimcisi olarak görev yapan bir yönetici haftada 30 saat ek ders ücreti almakta iken, ayni okul müdürlügüne geçici olarak görevlendirildiginde ise haftada 18 saat ücret alabilmektedir. Bu durum, is yükü ve sorumluluklari artan bu yöneticilerin magdur olmalarina sebep olmaktadir. Bu nedenle geçici olarak görevlendirilen ögretmen ve yöneticilerin söz konusu magduriyetlerinin önlenmesi bakimindan görevlendirildikleri kadro için öngörülen ek ders ücretinden yararlandirilmalari yönünde düzenleme yapilmasi,

9-2008 yili toplu görüsmede mutabakat metninde ‘esit ise esit ücret’ ilkesi geregi idari hiyerarsideki ücret dengesizliginin giderilmesi için karar alinmisti. Ancak alinan karar dogrultusunda Ilçe Milli Egitim müdürlerinin, Sube müdürlerinin ve Ilkögretim müfettisleri ile Ilkögretim Müfettis yardimcilarinin ek ders ücretleri arttirilirken, seflerin ek ders ücretlerinde herhangi bir iyilestirme yapilmamistir. Bu uygulama, çalisma barisini olumsuz yönde etkilemistir. Benzer konumda bulunan diger kamu kurum ve kuruluslarinda görev yapan emsali personelle Milli Egitim Bakanligi personeli arasindaki gelir dengesizligi iyice açilmistir. Karar kapsaminda bulunan personele iliskin düzenlemeler bugüne kadar personel ayirimi yapilmadan hep birlikte degerlendirilirken, son düzenlemeye seflerin dahil edilmemis olmasi, ayni kosullarda çalisan sefleri üzmüstür. Bu nedenle, Milli Egitim Bakanligi’na bagli merkez ve tasra teskilatlarinda çalisan seflerin de ek ders ücretlerinin iyilestirilmesi yönünde düzenleme yapilmasi,

10-Bilindigi üzere, her derece ve türdeki örgün ve yaygin egitim kurumlarinda ilgili mevzuat geregince yapilan bekleme, sorumluluk, disaridan bitirme, final, ortalama yükseltme, seviye tespiti, meslekî formasyon, adaylik egitimi, beceri sinavi ve beceri/proje yarismasi sinavlarinda görevlendirilen ögretmenler her bir sinav komisyon üyeligi ve her bir sinav gözcülügü için 5 saat ek ders ücreti almaktadirlar. Ancak bu görevlerin bir ögretim yilinda sinav komisyonu için 12’den, sinav gözcülügü için ise 15’ten fazlasina ücret ödenmeyecegi öngörülmüstür. Ancak, Ortaögretim Kurumlari Sinif Geçme ve Sinav Yönetmeligi’nde degisiklik yapilarak, her yil Haziran ayinda yapilan bu sinavlar, Eylül ve Subat aylarinda da yapilmaya baslanmasi nedeniyle, sinav yükü üçe katlanmis olmasina karsin sinav komisyon ve gözcülüklerine iliskin sinirlama ayni kalmistir. Bu durum, ögretmenlerin sinav komisyon ve sinav gözcülügü görevlerinin sinirin üzerine çikmasina neden olmaktadir. Özelligi ve niteligi itibariyle ayri ayri yapilmasi gereken birçok sinavin, sinav komisyon ve gözcülük görevinin belirlenen sinirin üzerine çikmamasi için idare tarafindan birlestirilerek ögretmenlere verilmesi nedeniyle, ögretmenlerin is yükü ve sorumlulugu artmasina ragmen ücretlerinde azalma ve hak ettikleri ücreti alamamalarina sebep olmaktadir. Bu uygulama ile yürürlükteki mevzuatla verilmis bir hakkin idari isleyisin aksamamasi bakimindan idare tarafindan tek tarafli uygulamalarla ögretmenlerin aleyhine neticelenmesi sonucu ögretmenler magdur edilmektedir. Bu nedenle sinav komisyon üyelikleri ve sinav gözcülük görevleri için öngörülen sinirlamalarin tamamen kaldirilmasi yönünde düzenleme yapilmasi gerekmektedir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen