Haber
2012-02-06 06:29:28
Eski Sorunlar Çözülmeli Yeni Sorunlar Üretilmemelidir

2011-2012 egitim-ögretim yilinin ikinci dönemi, egitimin kök sorunlarinin çözümüne yönelik kalici adimlarin atilmamasi nedeniyle, birçok sorunla birlikte baslamis bulunmaktadir.

Sivil bir egitim sistemi; düsünen, arastiran, soran, sorgulayan özgür bireylerin yetistirilmesi için egitim alaninda pek çok adimin atilmasi gerekmektedir. Andimiz dahil, egitimdeki vesayetin bütün izleri silinmeli, düsüncelerine paralel bir sekilde ögrencilerin kilik kiyafetleri de sivillesmeli, üniformali egitime son verilmeli, demokratik egitim hakkinin önündeki karma ve kesintisiz zorunlu egitim dayatmasi kaldirilmali, sorunlara kalici çözüm bulmak için paydaslarin önerileri dikkate alinmalidir.

Milli Egitim Bakanligi’nin, egitimin paydaslarinin görüslerine basvurmadan yaptigi düzenlemeler en fazla tartisilan ve magduriyet üreten düzenlemeler olmustur. Bütün paydaslarin mevcut hafizalarinin sürece dahil edildigi çözümlerin kapsayiciligi ve kaliciligi herkes tarafindan kabul edilen bir gerçektir.   Bakanligin, demokratik yönetim anlayisinin geregi olarak egitimin paydaslarinin görüsüne basvurarak ortak akli bulmasi en çok kendi isini kolaylastiracaktir. Egitimin ve egitim çalisanlarinin her dönem devreden sorunlari bulunmaktadir. Yeni dönemde eski sorunlar çözüme kavusturulmali, yeni sorunlar üretilmemelidir.

Önümüzdeki dönemde egitime ve egitim çalisanlarina iliskin yapilmasini istedigimiz konulardan bazilari sunlardir:

Kurum Idari Kurulu Kararlari Hayata Geçirilmelidir

Kurum Idari Kurulu Ekim 2009, Nisan 2010, Ekim 2010 ve Ekim 2011 Çalisma raporlarinda mutabakata vardigimiz “Parasiz yatili ve burslu ögrenci okutma ve onlara yapilacak sosyal yardimlara iliskin mevzuata ‘egitim çalisanlari’ ifadesi konularak, memur ve yardimci personel çocuklarinin da bu haktan yararlanmasina yönelik çalisma baslatilmasi”, “Hizmetlilerin egitim kurumlarinda gece bekçisi olarak görevlendirilmesi uygulamasina son verilmesi”, “Kariyer basamaklarinda yükselmeye yönelik olarak Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettigi hükümler göz önünde bulundurularak, yeniden uygulayabilmek amaciyla ilgili mevzuatinda gerekli degisikliklerin yapilarak sinav açilmasina yönelik çalismalarin sonuçlandirilmasi”, “Ders yili içerisindeki is günlerinde çesitli nedenlerle tatil edilen günlerde ders görevlerini fiilen yerine getiremeyen ögretmenlerin söz konusu günlere denk gelen ders görevlerini yapmis sayilmalari hususunda Millî Egitim Bakanligi Yönetici ve Ögretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine Iliskin Kararda degisiklik yapilmasi”, “Egitim kurumlari yöneticilerinin aylik karsiligi haftada 6 saate kadar derse girmelerinin saglanmasi bakimindan ilgili mevzuatinda degisiklik yapilmasi”, “Ikili egitim yapan okullarin yöneticilerinin ek ders ücretlerinin artirilmasina yönelik çalismalarin baslatilmasi”, “Adrese Dayali Nüfus Kayit Sistemi’ne göre yapilan ögrenci kayitlarinda; sinavla ögrenci alan okullar hariç diger okullarda, egitim çalisanlarinin görev yaptiklari okullara çocuklarini kaydettirmeleri için gerekli tedbirlerin alinmasinin saglanmasi”, “Parasiz Yatililik ve Bursluluk Sinavi’na basvurabilmek için ailenin yillik gelirinin kisi basina düsen miktarini yükselterek ögretmen çocuklarinin da bu imkandan faydalanmasi”, “Ögretmen ihtiyacinin karsilanmasi amaciyla, zorunlu hizmet bölgelerinde istihdam edilen ögretmenlere, illerin veya yerlesim yerlerinin sosyal, ekonomik, kültürel ve ulasim imkânlari dikkate alinarak kalkinmada öncelikli hizmet tazminati verilmesi amaciyla ilgili mevzuatlarinda gerekli çalismalarinin baslatilmasi”, “Orta ögretim kurumlarinda görev yapan rehber ögretmenlerin sinav dönemlerinde ücret alabilmelerinin saglanmasi için çalismalarin baslatilmasi”, “Ögretmenlerimize ergonomik ve günümüz teknolojisi ile uyumlu bilgisayar verilmesi”, “1702 sayili ‘Ilk ve Orta Tedrisat Muallimlerinin Terfi ve Tecziyeleri Hakkinda Kanun’ ile 4357 sayili ‘Hususi Idarelerden Maas Alan Ilkokul Ögretmenlerinin Kadrolarina, Terfi ve Taltif ve Cezalandirilmalarina ve Bu Ögretmenler Için Teskil Edilecek Saglik ve Içtimai Yardim Sandigi ile Yapi Sandigina ve Ögretmenlerin Alacaklarina Dair Kanun’ birlestirilerek güncellenmeli ya da bu düzenlemeler kaldirilmali; 657 sayili Kanun’un 125’inci maddesi güncellenerek mevzuat tektiplestirilmelidir’ ile ‘Muhakkik tayin etmeden, iddia ve savunma tüm yönleri ve delilleriyle arastirilmadan ve sorusturma açilmadan veya sadece savunma alinmak suretiyle disiplin cezasi verilmemesi saglanmalidir. Bu amaçla 1702 ve 4357 sayili Kanunlarda gerekli düzenlemelerin saglanmasi”, “632 sayili Kanun Hükmünde Kararname (KHK) öncesi KPSS puan esasina göre kadroya geçmis bulunan sözlesmeli ögretmenlerin, 632 sayili KHK kapsaminda kadroya geçirilenlere taninan haklardan faydalandirilmasinin saglanmasi” gibi konular KIK kararlari ile imza altina alinmistir.

Egitim sistemi ve egitim çalisanlariyla ilgili olan bu talep ve öneriler acilen çözüme kavusturulmalidir.

Degerler Egitimine Önem Verilmelidir

Egitim sistemimizin degerlerden, karakter egitiminden çok test çözmedeki basariyi kistas almasi hep tartisma konusu olmustur. Egitim müfredatinin içerigi masaya yatirilmali, egitim sistemimiz karakter, ahlak ve deger kazandiran bir muhtevaya kavusturulmalidir.

Andimiz Dâhil Vesayetin Tüm Izleri Silinmelidir

Egitim ortamlarinda sivillesme, ögretim programlarinda vesayeti mesrulastiran ögretilerden arindirma isleminin yapilmasina acilen ihtiyaç vardir.

Çocuklar, her gün pedagoji ve bilimsel olmayan ifadelerle dolu olan andimizi koro halinde söyleme garabetinden kurtarilmalidir. Egitim sistemi, bilimsel ve çagdas dünyanin gerekleri dogrultusunda ele alinmali; müfredat gözden geçirilmeli ve egitimde vesayetin bütün izleri silinmelidir.

28 Subat postmodern darbe sürecinin dayatmasi sonucu uygulamaya konulan kesintisiz zorunlu egitim, egitim süreleri; 1+4 yil temel egitim, 4 yil ortaögretime hazirlik egitimi ve 4 yil zenginlestirilmis seçeneklerle ortaögretim olmak üzere pedagojik, kademeli ve yönlendirmeye uygun hale getirilmelidir. Bunun altyapisi bir an önce tamamlanmalidir.

Askeri okullarin Milli Egitim Bakanligi’nca denetlenmemesi, demokratik egitim hakkinin taninmayip karma egitim dayatmasinin olmasi, kadin çalisanlarin ve kiz ögrencilerin kilik kiyafetini sorun haline getiren ‘kamusal alan’ yalaninin devam ettirilmesi, ögrencilere okul üniformasi zorunlulugu gibi konular, egitimin ve egitim sisteminin demokratiklestirilmesinin önündeki engeller olarak durmaktadir. Egitim sistemini demokratiklestirecek adimlar daha fazla geciktirilmeden atilmalidir.

Egitimcilerin Motivasyonunu Bozacak Söylemlerden Kaçinilmalidir Egitimcileri sorunlardan daha çok egitimcilerle ilgili yetkililerin söylemleri yipratmakta ve motivasyonunu bozmaktadir. Egitimin en önemli ayagini olusturan egitim çalisanlari son zamanlarda hak etmedikleri elestirilere muhatap olmuslardir. Kamuda neredeyse en düsük ücreti alan konumuna düsürülen ögretmenler sorunlarina çözümü beklerken mevcut sorunlarini çözmek yerine yetkililerin yeni sorunlar üretmesi ve ögretmenlik mesleginin itibarini düsürücü yaklasim sergilemeleri kabul edilemez. Egitimde verimi arttirma adina degisikliklerin yapildigi bir dönemde egitimin en önemli unsuru olan ögretmenlerin moral ve motivasyonunu bozacak söylemlerden kaçinilmalidir.

Okullarin Bütçe Sorununa Kalici Çözüm Getirilmelidir

Okullara herhangi bir bütçe gönderilmediginden ve devletin üzerine düsen yükümlülügü yerine getirmediginden dolayi okul yöneticilerinin tamami egitim yöneticiligi yerine tahsildarlik yapmak ve olusturduklari bütçelerle temizlik ve yardimci personel sorununu çözüm aramak zorunda kalmaktadirlar. Okul aile birlikleri kanaliyla bagis adi altinda velilerden para talep edilme zarureti okul yöneticilerini güven duyulmayan, inadina veliyi zora sokmaya çalisan, art niyetli çalisanlar olarak algilatmakta, bagis sorusturmalari gibi çözüm üretmek yerine yeni sorunlar olusturan yaklasimlar veliler dâhil herkesin gözünde ögretmen camiasini degersizlestirmektedir.  Yapilmis olan Bagis sorusturmalari sonuçlariyla birlikte iptal edilip, bu dönemde okullarin bütçe problemlerine mutlaka kalici çözüm getirilmelidir.

Ögretmen ve Ögretim Elemaninin Ek Ödeme Magduriyeti Giderilmelidir

666 sayili KHK ile farkli kurumlarda ayni unvanda çalisan kamu personelinin ücretlerinde ek ödeme oranlari üzerinden esitleme yapilirken, ögretmen ve ögretim elemanlarinin ücretlerinde iyilestirme yapilmamis ve ögretmenler kamuda en düsük maas alan ikinci personel seviyesine düsürülmüstür.

“Esit ise esit ücret” kapsaminda kurum içi ücret dengesi dikkate alinarak Milli Egitim Bakanligi ve üniversitelerde çalisan sube müdürü, sef, memur ve hizmetlilerin Maliye Bakanligi basta olmak üzere diger kamu kurumlarinda çalisan emsalleri ile ücretlerinin esitlenmesi için yillarca verdigimiz mücadelenin ögretmen ve ögretim elemanlari unutularak(!) düzenlenmis olmasi, egitimcileri huzursuz eden en önemli olaylardan biridir. KHK ile ortaya çikan adaletsizlik bir an önce giderilmelidir.

Özür Grubu Tayinleri Yilda Iki Kez Olmali ve Ögretmenlere Becayis Hakki Verilmelidir

652 sayili Kanun Hükmünde Kararname ile yapilan degisiklikte özür durumuna bagli yer degisikligi yilda bir defa ile sinirlandirilmistir. Bu durum, magduriyete neden olmustur. Sendikamiz Milli Egitim Bakani ile görüserek Subat 2012’de özür grubu atamasi yapilmasini saglamistir fakat egitim ve saglik özrü gibi haklarin taninmamasi nedeniyle magduriyetler devam etmektedir. Özür grubu tayinleri yilda iki kez olacak sekilde yeniden düzeltilmeli ayrica 657 sayili Devlet Memurlari Kanununda verilen becayis hakkiyla ilgili taleplerin önü açilmalidir.

Ücretli Ögretmenlik Uygulamasinin Ömrü Yeni Dönemin Ömrü Kadar Olsun

Gösterdigimiz yogun gayretlerle sözlesmeli ögretmenlik garabetine son verilmesini saglamistik. Fakat ögretmen istihdaminda ücretli, vekil ögretmenlik gibi farkli uygulamalar bütün çarpikligi ile devam etmektedir. Bu ucuz isçilik anlamina gelen palyatif uygulamalara son verilerek, tüm ögretmenlerin kadrolu olarak istihdami saglanmalidir. Ücretli ögretmenlik uygulamasinin ömrü yeni dönemin ömrü kadar olsun.

Okul ve derslik yapimina daha fazla agirlik verilmeli, sinif mevcutlari OECD ortalamasina indirilmelidir. Ikili egitim yapan bütün kurumlarin normal egitime geçirilebilmesi ve etkin egitim için yeni okul ve dersliklere ihtiyaç vardir.

4/C’li Personelin Sorunlari Çözülsün

Bir yilda 11 ay çalistirilan ve ücret alan, aile yardimi alamayan, is güvenceleri olmayan, aldiklari yetersiz ücret ile ayakta durmaya çalisan 4/C’li personelin sorunlari çözüme kavusturulmali, kamuda farkli istihdam sekillerinden vazgeçilerek, kurum içerisinde ayni isi yapan personel arasindaki ayrimciliga son verilmeli, 4/C’li personel için de bir yil 12 ay olmalidir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen