Haber
2010-02-24 06:20:32
Kadroya Geçis Belirsizligi Sözlesmeli Ögretmenleri Olumsuz Etkiliyor

Egitim-Bir-Sen Stratejik Aras- tirmalar Merkezi (EBSAM), uzun süredir kadroya geçi- rilmeyi bekleyen sözlesmeli ögretmenlerin kadro sorununa bakis açilarini, tutumlarini ve çözüm önerilerini belirlemek amaciyla bir arastirma yapti. Arastirmaya katilan sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 17.4’ü sözlesmelilikte 1. yilinda, yüzde 22.4’ü 2. yilinda, yüzde 29.4’ü 3. yilinda, yüzde 30.8’i ise 4. yilinda bulunuyor.

 

Kadrolu Ögretmenler Karsisinda Eziklik Hissediyorlar

81 ilde 2 bin 500 sözlesmeli ögretmenin katilimiyla gerçeklestirilen anket çalismasi, egitimin kanayan yaralarindan biri olan sözlesmeli ögretmenlerin sikintilarini gözler önüne serdi. Arastirmaya katilan sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 82.3’ü, statülerinden dolayi çalistiklari okulda kadrolu ögretmenlere karsi psikolojik olarak eziklik hissettigini, yüzde 9.6’si kismen eziklik hissettigini, yüzde 8.1’i ise eziklik hissetmedigini söylüyor.

 

Sözlesmeli ögretmenlikte geçen süre arttikça, sözlesmeli ögretmenlerin statülerinden dolayi çalistiklari okulda kadrolu ögretmenlere karsi psikolojik olarak eziklik hissetme oraninin arttigi, 4. yilinda olan sözlesmeli ögretmenlerin diger sözlesmeli ögretmenlere nazaran psikolojik olarak kendilerini daha fazla ezik hissettikleri (yüzde 82.8) görülüyor.

Arastirmaya katilan sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 84.4’ü, kadroya geçislerindeki belirsizlikten dolayi girdikleri derslerde veya görevlerinde performanslarinin olumsuz etkilendigini, yüzde 10’u kismen olumsuz etkilendigini, yüzde 5.6’si ise olumsuz etkilenmedigini ifade ediyor.

 

Ankete katilanlarin yüzde 10.4’ü kadrolu olarak atanacagina kesinlikle inandigini, yüzde 20.5’i atanacagina inandigini, yüzde 29.2’si atanacagina kismen inandigini, yüzde 11.2’si atanacagina inanmadigini ve yüzde 28.8’i atanacagina kesinlikle inanmadigini belirtiyor. Buna göre, her 3 sözlesmeli ögretmenden 1’i kadrolu olarak atanacagina kesinlikle inanmiyor; ögretmenlerin yüzde 40’i ise kadrolu olarak atanamayacagini ve kesinlikle atanamayacagini düsünüyor.

 

Sözlesmeli ögretmenlerin kadrolu olarak atanabileceklerine inanma durumlari, sözlesmelilikte geçen sürelerine göre incelendiginde, sözlesmeli olarak geçen süre arttikça kadrolu olarak atanamama düsüncesi de artiyor. Sözlesmelide 4. yilinda olan ögretmenlerin yüzde 46.9’unun kadrolu olarak atanacagina inanmadigi görülüyor. Bu da, sözlesmelide 4. yilinda olan her 2 ögretmenden 1’inin kadrolu olarak atanamayacagina inandigini gözler önüne seriyor.

 

MEB’in kadroya geçisleriyle ilgili açiklamalarini inandirici bulan sözlesmeli ögretmenlerin orani 17 iken, inandirici bulmayanlarin orani 65.6’dir. “Kismen inandirici buluyorum” diyenlerin orani ise 17.4. Ögretmenlerin sözlesmelide geçen süreleri arttikça MEB’in kadroya geçislerle ilgili açiklamalarini inandirici bulmama düsüncesi egemen oluyor. Sözlesmelide 3. yilinda olan ögretmenlerin yüzde 70.9’u ile 4. yilinda olan ögretmenlerin yüzde 70.3’ü MEB’in açiklamalarini inandirici bulmuyor.

 

Sartsiz Olarak Kadroya Geçirileceklerine Inanmiyorlar

Sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 67.9’u MEB’in kendilerine yönelik tutumundan dolayi, sözlesmelileri sartsiz olarak kadroya geçirecegine inanmadigini belirtirken, yüzde 16.3’ü inandigini ifade ediyor. ‘Kismen’ inandigini söyleyen sözlesmeli ögretmenlerin orani ise 15.8’dir. Her 3 sözlesmeli ögretmenden 2’si MEB’in kendilerini sartsiz olarak kadroya geçirecegine inanmiyor. Sözlesmeli ögretmenler, Bakanligin kendilerine yönelik tutumundan dolayi, sözlesmelileri sartsiz olarak kadroya geçirecegine inanmiyor. Ögretmenlerin sözlesmelide geçirdikleri süre arttikça, MEB’in kendilerini sartsiz olarak kadroya geçirecegine inanmama düsüncesi hakim oluyor.

 

Sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 43.8’i kendilerinin kadroya geçirilememelerinin hükümetin tavrindan kaynakladigini, yüzde 43.8’i MEB’in tavrindan kaynaklandigini, yüzde 12.4’ü ise Maliye Bakanligi’nin tavrindan kaynaklandigini düsünüyor.

 

MEB’in sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçisiyle ilgili; 3. hizmet bölgesinde çalisan ögretmenlerin 3 yil, 2. hizmet bölgesinde çalisanlarin 4 yil, zorunlu hizmet bölgesi olmayan 1. bölgede çalisanlarin 5 yil sözlesmeli olduktan sonra kadroya geçirilmesi yönündeki açiklamasini degerlendiren sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 21.7’si MEB’in kendilerinin kadroya geçisi ile ilgili önerisini kesinlikle uygun buldugunu, yüzde 17.9’u uygun buldugunu, yüzde 18’i kismen uygun buldugunu, yüzde 12.9’u uygun bulmadigini, yüzde 29.5’i ise kesinlikle uygun bulmadigini dile getiriyor. “Uygun bulmuyorum ve kesinlikle uygun bulmuyorum” diyenlerin orani 42.4 olarak ortaya çikarken, MEB’in sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçisi ile ilgili önerisi, sözlesmelide geçen süreye göre incelendiginde, sözlesmelide 1 ve 2. yilinda olan ögretmenler bu öneriyi uygun bulmazken, 4. yilinda olan sözlesmeli ögretmenler ise uygun buluyor (yüzde 46.3). Sözlesmelide 3. yilinda olan ögretmenlerin ise bu öneri karsisinda ikiye bölündügü; uygun bulanlarin oraninin 40, uygun bulmayanlarin oraninin ise 41.9 oldugu görülüyor.

 

MEB’in kendilerini kadroya geçirme esnasinda uygulamasini istedikleri sartlar siralandiginda, ögretmenlerin yüzde 44.1’i tüm sözlesmeli ögretmenlerin kademeli olarak kadroya geçirilmelerini, yüzde 24.8’i hizmet süresini dikkate almasi gerektigini, yüzde 14.9’u hizmet puani ve hizmet süresini dikkate almasi gerektigini, yüzde 7.2’si hizmet puanini dikkate almasi gerektigini, yüzde 6.1’i görevlendirilmedeki KPSS puanini dikkate almasi gerektigini ve yüzde 2.9’u KPSS puanlarindan en yüksek olanini dikkate almasi gerektigini ifade ediyor. 4. yilinda olan sözlesmeli ögretmenlerin yüzde 40.2’si hizmet süresinin dikkate alinmasini, 1. yilinda olanlarin yüzde 58.2’si, 2. yilinda olanlarin yüzde 48.1’i ve 3. yilinda olanlarin yüzde 45.6’si tüm sözlesmeli ögretmenlerin kademeli olarak kadroya geçirilmesini istiyor.

 

Egitimimiz Ikinci Sinif Istihdam Biçiminden Kurtarilmalidir

Sözlesmeli ögretmenler ile kadrolu ögretmenler arasindaki yapilanma farki çalisma barisini bozmaktadir. Ikinci sinif istihdam biçiminden dolayi sözlesmeli ögretmenler kendilerini kötü hissetmektedir. Ögretmenlik, aidiyet duygusunun en fazla hissedildigi bir meslektir. Onun için ögretmenlikte sözlesmelilik olmamalidir. Dolayisiyla sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçirilmesine yönelik çalisma biran önce tamamlanmalidir. Bundan sonra da herhangi bir sekilde sözlesmeli ögretmen alimi yapilmamalidir. Egitimimiz ve egitimcilerimiz ikinci sinif istihdam biçiminden kurtarilmalidir.

 

70 bin sözlesmeli ögretmenin de içinde bulundugu ve görev yaptigi egitimin sorunlari her geçen gün artmaktadir. Gelecegimiz olan ögrencilerimizi yetistiren ögretmenlerin tükenmisliklerinin en az düzeyde, derslerdeki performanslarinin ise en üst düzeyde olmasi gerekmektedir. Arastirma sonucundan da anlasilacagi üzere, sözlesmeli ögretmenlerin en büyük sorunu haline gelen kadro sorunu Bakanlik tarafindan acilen çözüme kavusturulmalidir. Haklarindaki belirsizlikten dolayi büyük sikinti yasayan sözlesmeli ögretmenlerin sartsiz olarak biran önce kadroya geçirilmesi elzemdir.

 

Egitim-Bir-Sen olarak, sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçirilmesi konusunda simdiye kadar birçok etkinlik gerçeklestirdik, Hükümet ve Bakanlik nezdinde girisimlerde bulunduk. Milli Egitim Bakanligi ile imzaladigimiz Kurum Idari Kurulu Ekim 2009 Çalisma Raporu’na, “Sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçirilmesine iliskin çalismalarin sonuçlandirilmasi” seklinde bir madde koyduk. Bunun gereginin yerine getirilmesi için son olarak “70 Bin Sözlesmeli Ögretmenden 70 Bin Dilekçe” kampanyasi baslattik.

 

Sözlesmeli ögretmenler sartsiz olarak kadroya geçirilinceye kadar da mücadelemiz devam edecektir.

 

58 Alanda 70 Bin Sözlesmeli Ögretmen Görev Yapiyor

31 Mart 2006’da 657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 4’üncü maddesinin (B) bendinde degisiklik yapilarak, Milli Egitim Bakanligi’na bagli egitim kurumlarinda norm kadro uygulamasi sonucu ortaya çikan ögretmen ihtiyacinin kadrolu ögretmen istihdamiyla kapatilamamasi hallerinde sözlesmeli ögretmen istihdam edilmesine imkân saglanmisti. Ilk zamanlarda ögretmen ihtiyacinin karsilanamadigi 5-6 alanda sözlesmeli ögretmen alimi yapilirken, su an 58 alanda 70 bin sözlesmeli ögretmen görev yapiyor.

 

Arastirmanin tamami için  tiklayiniz

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen