Haber
2010-04-07 07:20:49
KBYS'de 10 Yil Hizmet Sartini Kabul Etmeyecegiz

Bilindigi üzere, Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yük- selme Yönetmeligi’ne dayanak teskil eden 1739 sayili Millî Egitim Temel Kanunu ile 657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nda degisiklik yapan 5204 sayili Kanun, 08/07/2004 tarihli ve 25516 sayili Resmî Gazete’de yayimlanarak yü- rürlüge girmistir. Söz konusu Kanun’a dayanilarak hazirlanan Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeligi, 13 Agustos 2005 tarihli ve 25905 sayili Resmî Gazete’de yayimlanarak yürürlüge girmis, ancak Anayasa Mahkemesi, Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeligi’ne dayanak teskil eden 5204 sayili Kanun’un bazi fikralarini 21/05/2008 tarihli ve Esas No:2004/83, Karar No:2008/107 sayili karari ile iptal etmistir. Iptali gerçeklestirilen söz konusu fikralara iliskin gerekçeli karar ise, 18/03/2009 tarihli ve 27173 sayili Resmî Gazete’de yayimlanmistir.

Diger taraftan, Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeligi’ne dayanak teskil eden 1739 sayili Millî Egitim Temel Kanunu ile 657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nda degisiklik yapan 5204 sayili Kanun’un bazi fikralarinin (En Az Çalisma Süresi, Hizmetiçi Egitim, Toplam Serbest Ögretmen Kadro Sayisi Içindeki Basögretmen ve Uzman Ögretmenlik Sayilari) Anayasa Mahkemesi’nce iptal edilmesine karar verildiginden, ögretmenlik kariyer basamaklarinda yükselme uygulamasina devam edilebilmesi için Anayasa Mahkemesi’nin bahse konu kararina uygun olarak yeni bir düzenleme yapilmasi gerektigi hususlarini Bakanliga yazili ve sözlü olarak iletmekle birlikte Kurum Idari Kurulu toplantisinda da, düzenlemenin bir an önce yapilarak sürecin baslatilmasi için karar aldirmistik.

Son olarak, Anayasa Mahkemesi’nin anilan kararinin yürürlüge girecegi 1 yillik sürenin 18 Mart 2010 tarihinde dolacagi hususu da animsatilarak; Anayasa Mahkemesi’nin söz konusu karari ile Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme sürecindeki hizmetiçi egitim bilgileri, sinav ve degerlendirmede aranan sartlar ile toplam serbest ögretmen sayisi içinde uzman/basögretmen adaylari için ayrilan kontenjan oranlarinin da bir islerligi kalmadigi vurgulanmak suretiyle ÖSYM’ce yapilan Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme sinavlarindan 60 ve üzeri puan almis olmalarina ragmen çesitli nedenlerle degerlendirme sürecini kaçirmis veya kontenjan yetersizliginden dolayi unvan verilemeyen ögretmenlerin uzman ögretmenlik uygulamasindan yararlandirilmasi gerekliligi Bakanlik yetkililerine bir kez daha hatirlatilmisti.

Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselmeye iliskin sürecin yeniden uygulamaya konulabilmesi için Bakanligin, Anayasa Mahkemesi’nin bahse konu karari dogrultusunda hazirladigi 1739 sayili Millî Egitim Temel Kanunu’nda degisiklik öneren Kanun Tasarisi Taslagi Bakanlar Kurulu’nca uygun görülerek TBMM’ye gönderilmistir.
Söz konusu taslak ile birlikte getirilen degisiklikler asagida özetle verilmistir.

1- Taslakta ögretmen adaylarinin lisans düzeyinde yüksekögrenim görmeleri genel sart olarak belirlenmistir. Ancak Bakanlik kadrolarinda halihazirda lisans mezuniyeti altinda ögrenim görmüs olan ögretmenlerin bu durumdan magdur olmamalari için Bakanlik geçici madde ile bu kanunun yürürlüge girdigi tarihte ögretmen olarak görev yapanlardan lisans düzeyinde yüksek ögretim mezunu olmayanlarin (iki ve üç yillik yüksek ögrenim görmüs ögretmenlerin) kazanilmis haklarinin sakli olacagina dair düzenleme yapmistir.

2- ÖSYM’ce yapilan sinav sonrasinda yapilan degerlendirme sürecinde yer alan hizmetiçi egitim kriteri Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararina bagli olarak degerlendirme kriteri olmaktan çikarilmistir.

3- Daha önce lisansüstü ögrenime dayali olarak getirilen sinav muafiyeti uygulamasina son verilmistir.

4- Kanunun mevcut halinde, degerlendirmenin 100 tam puan üzerinden yapilacagi ile sinavda basarili olabilmek için en az 60 puan almak gerektigi ve degerlendirme puaninin %10’unu kidem, %20’sini egitim, %10’unu etkinlikler, %10’unu sicil (is basarimi) ve %50’sini de sinav puani olusturacagi hükme baglanmisken, Taslaktaki yeni haliyle yine sinavin 100 tam puan üzerinden degerlendirilecegi ve sinavdan 70 ve üstü puan alanlar degerlendirmeye alinmaya hak kazanacaklari hükmü getirilmek suretiyle sinav basari puani 60’tan 70’e çikarilmak suretiyle sinavda basari olmaya iliskin belirlenen baraj puani 10 puan daha artirilmistir. Degerlendirme puaninin da; %20’sini yüksekögrenim ve lisansüstü egitim durumu, %5’sini ögretmenlikteki kidem, %5’ini sicil notu, %20’sini bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler olarak belirlenerek geriye kalan %50’sini ise sinav puaninin olusturacagi hüküm altina alinmistir. Taslaktaki bu hükümden anlasilacagi üzere, yüksek lisans ve doktora ögrenimine ögretmenlerin tesvikini saglamak için %20’lik degerlendirme puani taslakta da korunmus, kidem ve sicilin degerlendirmedeki oranlari ise %5’e düsürülmüs ve %10’luk etkinlik puan degeri %20 olarak belirlenmek suretiyle iki kat artirilmistir.

5- Anayasa Mahkemesi’nin iptal gerekçeleri de dikkate alinarak, Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Sinavi’na katilacaklara dair öngörülen en az hizmet sürelerinin yönetmelik ile belirlenmesi yerine bu duruma iliskin Kanun Taslagi’nda düzenleme getirilmistir. Getirilen söz konusu düzenlemeyle birlikte kariyer basamaklarinda uzman ögretmenlige yükselecek ögretmenlerde daha önce Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeligi’nde adaylik dönemi hariç aranan 7 yillik görev yapma süresi 3 yil artirilarak, 10 yila çikarilmis, basögretmenlik için uzman ögretmenlikte geçirilmesi gereken süre ise, daha önce Yönetmelikte 6 yil olarak belirlenmisken, bu süre de bir yil düsürülerek, 5 yil olarak Kanun Taslagi’ndaki yerini almistir.

6- Daha önceki haliyle de yer alan “Ögretmenlik kariyer basamaklarinda yükselmeye iliskin usul ve esaslar Maliye Bakanligi ve Devlet Personel Baskanliginin uygun görüsleri alinarak Millî Egitim Bakanliginca çikarilan yönetmelikle düzenlenir” hükmü aynen korunmustur.

7- Degerlendirme sonucunda uzman ögretmenlige ve basögretmenlige yükselecekler açisindan daha önce getirilen ve Anayasa Mahkemesi’nce iptal edilen kontenjan sinirlandirmasi uygulamasina son verilmistir Bu baglamda degerlendirme sonrasinda 50 ve üstü puan alanlarin basarili sayilacagi ve basarili olanlara durumlarina göre uzman ögretmen veya basögretmen unvani verilecegi hükme baglanmistir.

Ögretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeligi’nde, adaylik dönemi hariç aranan 7 yillik görev yapma süresinin 3 yil artirilarak, 10 yila çikarilmasini; doktora ve lisansüstü ögrenime dayali olarak getirilen sinav muafiyeti uygulamasina yeni taslakta yer verilmemis olmasini kabul etmiyoruz.

2006 yilindan önce yüksek lisans ve doktora yapan ögretmenlerin ek ders ücretleri yüzde 25-40 oranlarinda daha fazla ödenirken, uzman ve basögretmenlik unvanlari verilecegi gerekçesi ile bu haklari ellerinden alinmisti.

Egitim-Bir-Sen olarak, uzman ögretmenlik sinavina girmek için hizmet süresinin 10 yila, basögretmenlik için 15 yila çikarilmasi, doktora ve lisansüstü egitim yapmis olan ögretmenlerin sinavlara tabi tutulmasi yönünde Kanun Taslagi’nin yasalasmasini kabul etmeyecegiz. Bu konuda gerekli girisimlerde bulunacagiz.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen