Haber
2009-02-11 06:18:44
Mehmet Saglam’a, Egitim Çalisanlarinin Sorunlarini Aktardik

Egitim çalisanlarinin özlük, sosyal ve ekonomik haklarina iliskin bazi konularda yasadiklari sorunlari, TBMM Milli Egitim Komisyonu Baskani Mehmet Saglam’a bir rapor halinde sunduk.

 

Genel Sekreterimiz Halil Etyemez, Genel Egitim ve Sosyal Isler Sekreterimiz Esat Tektas ile Genel Mevzuat ve Toplu Görüsme Sekreterimiz Ramazan Çakirci, Mehmet Saglam’i makaminda ziyaret ederek, egitim çalisanlarinin acilen çözülmesi gereken sorunlarini görüstü.

 

Milli Egitim Komisyonu Baskani Mehmet Saglam’a sundugumuz raporda, yasal düzenleme yapilmasi gereken sorunlar ve bunlarin çözümüne iliskin önerilerimiz söyle:

 

Egitim Kurumlarina Yönetici Atama

Milli Egitim Bakanligi, yürürlüge koydugu yönetici atama yönetmeligi ile egitim kurumlarina yönetici (okul müdürü ve müdür yardimcisi) atamaktadir. 2004, 2006 ve 2007 yillarinda yürürlüge konulan yönetici atama yönetmelikleri Danistay kararlari ile iptal edilmis ve okul müdürlügüne ve müdür yardimciligina asaleten yapilan atamalar yargi kararlari ile iptal edilmistir. Danistay’in söz konusu kararlari ile son bes yilda yönetmelikler iptal edildigi gibi asaleten yapilan atamalar da iptal edilmistir. Yargi kararlarindan dolayi okullar yönetilemez hale gelmistir.

Söz konusu Danistay kararlarindan sonra Milli Egitim Bakanligi 24.04.2008 tarihinde Egitim Kurumlari Yönetici Atama Yönetmeligi yayinlamis, ancak Danistay, Yönetmeligin Ek–2 Degerlendirme Formu’nun yürürlügünü durdurmustu. Milli Egitim Bakanligi 15.10.2008 tarihinde Ek–2 Yönetici Atama Degerlendirme Formu’nda degisiklik yaparak, ardindan 30.10.2008 tarihinde uygulama genelgesi yayinlamisti. Yönetici Atama Yönetmeligi ve Uygulama genelgesi bu haliyle yönetici adaylarinin beklentilerine cevap vermekten; kariyer, liyakat ve adalet ölçütlerinden uzak olup, yönetmeligin son haline de Danistay’da iptal davasi açilmistir. Bu sebeple egitim camiasinda daha fazla magduriyetin olusmamasi için adalet, kariyer ve liyakati esas alan yasal bir düzenleme yapilmasina ihtiyaç duyulmaktadir.

Magduriyetlerin önüne geçebilmek için, 3797 Sayili Millî Egitim Bakanliginin Teskilat ve Görevleri Hakkinda Kanunun 56. maddesinde;

“Egitim kurumlari yöneticilik görevlerine Bakanlikça düzenlenen sinav sonuçlari esas alinarak atama yapilir.

Okul müdür yardimcilari, sinav puan üstünlügüne göre atanir.

Okul müdürü ve müdür basyardimcilari, fiilen okul müdür yardimciligi görevi yapanlar arasindan seçme sinavinda alinan puan ile yönetmelikte belirlenen degerlendirme formundaki puanin toplami esas alinarak atanir.

Sinav yilda bir defa yapilir. Sinavlarin geçerlik süresi iki yildir.

Egitim kurumlari yöneticiligine iliskin usul ve esaslar ile diger hususlar Millî Egitim Bakanliginca çikarilacak yönetmelikle düzenlenir” seklinde bir degisiklik yapilmalidir.

 

Ek Ödeme

Milli Egitim Bakanligi’na bagli birimlerde çalisan personelden bazilarina ek ödeme yapilmaktadir. Ancak; Uzman, Talim ve Terbiye Kurulu Uzmani, Milli Savunma Uzmani, Raportör, Sef ve Sosyal Çalismaci kadrolarinda çalisan personele ek ödeme verilmemektedir. Esit ise esit ücret ilkesi geregi ek ödeme almayan personelin de ek ödemeden yararlanmasi için gerekli düzenleme yapilmalidir.

 

Sözlesmeli Ögretmen Uygulamasi

Devlet Memurlari Kanunu’nun 4/B maddesi kapsaminda ögretmen atamasi yapilmaktadir. Bu uygulama, egitim-ögretim hizmetlerinin saglikli yürütülmesi açisindan ciddi sikintilar getirmektedir. Ayni kurum içinde ayni egitimi görmüs ve ayni hizmeti veren ögretmenlerin özlük, sosyal ve ekonomik haklarinda farklilik olmasi, egitim kurumlari içerisinde is huzuru ve barisi açisindan ciddi olumsuzluklara sebep olmaktadir. Bu neden sözlesmeli ögretmen uygulamasindan vazgeçilerek, mevcut sözlesmeli ögretmenlerin kadroya geçirilmesi için yasal düzenleme yapilmalidir.

 

4/C Statüsünde Geçici Personel

657 Sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 4/C maddesine göre geçici personel çalistirilmaktadir. Bu statüde çalistirilan personel, her yil iki ay isten çikarilmaktadirlar. Hizmet sözlesmesinin feshinde, ihbar, kidem ve sair adlar altinda herhangi bir tazminat ödenmemektedir. En son 1 Ocak’ta isten çikarilmis, 20 Ocak’ta ise alinmis olanlara 19 günlük arada her hangi bir ödeme yapilmamistir. Bu sebeple hem geçici personel magdur olmus hem de görev yaptiklari kurumlarin isi aksamistir.

Ayliklari memur ve sözlesmelilerden daha düsüktür. Istihdam edilecek geçici personele, tahsil dereceleri dikkate alinmak suretiyle brüt aylik ücretler ödenmektedir. Bu ücretler, aylik tahsil durumuna göre 600 TL ile 900 TL arasindadir. Günün sartlari dikkate alindiginda bu aylik gelirle geçinebilmenin zorlugu ortadadir. 4/C statüsündeki geçici personelin ayliklari, yaptiklari ise uygun degildir.

Kendilerine verilen görevleri, çalisma saatlerine bagli kalmaksizin sonuçlandirmak zorundadirlar. Bu çalisma karsiliginda herhangi bir ek ücret ödenmemektedir.

Çalistiklari her ay için azami 1 gün ücretli izin verilmekte olup, bunu asmasi halinde asan kisim için ücret ödenmemektedir. Yil içinde tabip raporu ile kanitlanan hastaliklar için çalistiklari her 4 ay için iki günü geçmemek üzere ücretli hastalik izni verilebilmekte, rapor süresinin iki günü geçmesi halinde asilan kisim için ücret ödenmemektedir.

4/c kapsaminda çalisanlar, kamuda süreklilik arz eden ve memurlar eliyle yürütülmesi gereken görevleri icra etmektedirler. 4/C statüsündeki geçici personelin, 657 Sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 4/C maddesinde gerekli yasal düzenlemelerin yapilip, kadroya geçirilerek, devlet memurlariyla ayni haklara sahip olmalari saglanmalidir.

 

Ilkögretim Müfettisleri

Milli Egitim Bakanliginin Teskilat ve Görevleri Hakkinda Kanunu ile Devlet Memurlari Kanununda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun Tasarisi çalismalarinin sürdürüldügü bilinmektedir. Ilkögretim müfettislerine iliskin düzenlemede;

a) Ilkögretim müfettisleri egitim müfettisligine dönüstürülerek, genel idari hizmetler sinifina geçirilmeli,

b) 3600 ek gösterge verilmeli,

c) Diger bakanliklardaki müfettislerle es duruma getirilecek sekilde degisiklik yapilmalidir.

 

ILKSAN’a Iliskin Kanunda Degisiklik Yapilarak Zorunlu Üyelik Uygulamasinin Kaldirilmasi

Ilkokul Ögretmenleri Saglik ve Sosyal Yardim Sandigi, 4357 Sayili Kanunun 11. maddesi uyarinca kurulmustur. Madde metninde, “Hükmi sahsiyeti haiz ve Maarif Vekâleti’ne bagli olmak üzere (Ilkokul Ögretmenleri Saglik ve Içtimai Yardim Sandigi) adi ile bir sandik kurulur. Maarif Vekâleti bütçesinden maas alan ilkokul ögretmenleri, ilkokul yardimci ve stajyer ögretmenleri, yetistirme yurtlari ögretmenleri, arizali çocuklara ilk tahsillerini veren müesseselerin ögretmenleri, maarif müdürleri, ilkögretim müfettis ve denetmenleri, uygulama okulu ögretmenleri, ilkögretim Umum Müdürlügü ve maarif müdürlüklerinde vazifeli memurlar ile Sandik islerinde çalisan memurlar Sandiga azadirlar” hükmü yer almaktadir. 4357 Sayili Kanunun 11. maddesinde sayilan görevlere atanan kisiler, isteklerine bakilmaksizin zorunlu olarak Sandiga üye yapilmaktadirlar. Hukuk devleti ilkesi geregince herkes diledigi sekilde vakif, dernek ya da yardim sandigina üye olabilir ve aidat ödeyebilir. Fakat hiç kimse rizasi olmadan zorla bir sandiga üye olamaz, maasindan kesinti yapilamaz. Bu durum, hukuk devletinin vatandaslarina sunmus oldugu bir teminattir. Ilkokul Ögretmenleri Saglik ve Sosyal Yardim Sandigi’na üye olma ve üyelikten ayrilma hususlari objektif ve kesin hukuk kurallari altinda düzenlenmelidir. Bu nedenle de; 4357 Sayili Kanunun 11. maddesinde, “Hükmi sahsiyeti haiz ve Maarif Vekâletine bagli olmak üzere (Ilkokul Ögretmenleri Saglik ve Içtimai Yardim Sandigi) adi ile bir sandik kurulur. Maarif vekâleti bütçesinden maas alan ilkokul ögretmenleri, … sandik islerinde çalisan memurlardan istekli olanlar sandiga aza olabilirler ve sandiktan ayrilmak isteyen üyelerden kesintileri” seklinde degisiklik yapilarak, zorunlu üyelige son verilmeli, üyelikten ayrilmak isteyenlerin hak kaybina mahal birakmayacak sekilde düzenleme yapilmalidir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen