Haber
2012-05-10 07:30:36
Milli Egitim Bakanligi Ortaögretim Kurumlari Yönetmeligi Taslagi Hakkindaki Görüs ve Önerilerimiz

Milli Egitim Bakanligi, çesitli ortaögretim kurumlarina iliskin ayri ayri yönetmelikleri tek metin altinda birlestirmek üzere baslattigi çalisma sonrasi yönetmelik taslagini sendikamiza göndermis ve taslaga iliskin görüs ve önerilerimizi talep etmistir.

Genel Merkez Mevzuat Komisyonumuz, teskilatimizdan gelen görüs ve öneriler üzerine gerekli çalismayi yapmis ve tekliflerimiz 10.05.2012 itibari ile Milli Egitim Bakanligi’na gönderilmistir.

 
Ortaögretim Kurumlari Yönetmelik Taslagi Hakkindaki Görüs ve Önerilerimiz

 

1- “Ders süresi ve günlük çalisma saatleri” baslikli 9. madde: Maddede yer alan, “Iki ders arasindaki dinlenme süresi en az 5 dakikadir” hükmüyle öngörülen 5 dakikalik ihtiyaç ve dinlenme süresinin, ögrenci sayisi yüksek ve katli egitim kurumlarinda ögrenim gören ögrenciler ve ögretmenler için ihtiyaçlarini karsilamada yeterli bir süre olmadigi düsüncesiyle, “Iki ders arasindaki dinlenme süresi en az 10 dakikadir” seklinde düzenlenmesinin,

Diger taraftan, ayni maddenin ikinci cümlesinde yer alan derslerin blok veya ayri ayri yapilmasinin “zümre ögretmenler kurulu karari” tarafindan alinmasina yönelik düzenlemesinin, zümrelerde farkli kararlarin alinmasina ve bunun da tartismalara yol açacagi düsüncesiyle uygulamada birligin saglanmasi bakimindan “ögretmenler kurulu karari” olarak degistirilmesinin,

2- “Geç Gelme” baslikli  34. madde: Maddenin 1. fikrasinda, “Birinci ders saati disindaki geç gelmeler devamsizliktan sayilir” cümlesinin, devamsizligin aliskanlik haline getirilmesinin önlenmesi bakimindan “…Geç gelmeler kesintisiz 3 gün devam etmesi halinde  yarim gün devamsizliktan sayilir….” olarak düzenlenmesinin, 

3- “Devam-Devamsizlik” baslikli 35. madde: Maddenin 2. fikrasinda, “Bir ders yilinda toplam is gününün dörtte üçünden daha az okula devam eden ögrenciler,  notlari ne olursa olsun basarisiz sayilir…” hükmünün, lise ögrenimini sürdürmekte olan ögrencilere yüksek ögrenime geçiste biraz daha esneklik saglanmasi bakimindan, “Bir ders yilinda en fazla 20 gün özürsüz, 30 gün özürlü olmak üzere toplam devamsizlik süresi 50 gündür. Bu süreleri asan ögrenciler, notlari ne olursa olsun basarisiz sayilir” seklinde düzenlenmesinin,

4-  “Sinavla ögrenci alan ayni tür okullar arasinda nakil” baslikli 36. madde: Maddenin 4. fikrasinda yer alan, “Yukarida belirtilen okullarda kontenjan sarti nedeniyle nakli yapilamayan ögrencilerden anne veya babasi ölen veya kamu görevinden dolayi anne veya babasinin görev yeri degisen ögrencilerin nakilleri, durumlarini belgelendirmeleri halinde, yerlestirmeye esas taban puani sartinin korunmasi ve siniflardaki azami sube ögrenci mevcudunun % 10’unu geçmeyecek sekilde anne veya babasinin ikametinin veya memuriyet görevinin bulundugu yerlesim yerinde bulunan kapsam dâhilindeki okullardan birine yapilir” hükmünün “ … mevcudunun % 10’unu geçmeyecek …”  ibaresinin önüne, egitim ve ögretime hizmet eden tüm personelimizin çocuklari bakimindan, “Millî Egitim Bakanligina bagli merkez ve tasra teskilati kadrolarinda görev yapan personelin çocuklari hariç” ifadesi gelecek sekilde istisnai bir düzenleme yapilmasinin,

5- “Sinif tekrari ve ögrenim hakki” baslikli 58. madde: Maddenin 1.fikrasinin (a) bendinde, “Ögrencilerden; dogrudan, yilsonu basari puaniyla veya sorumlu olarak sinif geçemeyenler ile devamsizlik nedeniyle basarisiz sayilanlar sinif tekrar ederler. Sinif tekrari, hazirlik sinifi hariç, orta ögrenim süresince en fazla bir defa yapilir. Ögrenim süresi içinde ikinci defa sinif tekrari durumuna düsen ögrencilerin ögretim yili sonunda okulla ilisigi kesilir” hükmü yer almaktadir. Ortaögretimin zorunlu egitim kapsamina alindigi göz önünde bulunduruldugunda, ögrencinin okulla ilisigi kesildikten sonra zorunlu olan bu egitimini nerede ve nasil tamamlayacaginin belirtilmesi gerekmektedir. Bu nedenle söz konusu madde hükmünde ilisigi kesilen ögrencilerin açik ögretim lisesine devam etmelerini saglayacak bir düzenlemenin yapilmasinin ve sinif tekrarindan veya basarisizlik nedeniyle sinif tekrarina kalan ögrencilerin istemeleri halinde açikögretim lisesine nakillerinin yapilabileceginin açikça belirtilmesinin, ayrica ayni zamanda örgün egitime devam eden lise ögrencisinin istedigi sinif ve dönemde açik liseye naklini yaptirabilecegine yönelik hükümlere yer verilmesinin,

6- Mezuniyet puani” baslikli 65. madde: Maddenin birinci cümlesinde yer alan, Mezuniyet puani, yilsonu basari puanlarinin aritmetik ortalamasidir…” hükmünün, 12 yillik egitim sistemine geçis nedeniyle ilkokuldaki bir ögrencinin ölçmenin ve puan sisteminin önemini algilamasi mümkün olmayan bir dönem oldugu düsünülmektedir. Bu nedenle,  ortaokul ve lise ögrenimi olmak üzere 2 ve 3 dönem puanlarinin degerlendirmeye alinmasi dogru olacagi düsünülmekle birlikte bunun da kendi arasinda 2 dönem (ortaokul) puanin %30,  3 dönem (lise) puanin ise %70’i dikkate alinarak yilsonu basari puanin hesaplanmasinin daha objektif ve adilane olacagi düsüncesiyle, Mezuniyet puani, yilsonu basari puanlarinin ortaokul için %30’u, lise için %70’i dikkate alinarak hesaplanan puanlarin aritmetik ortalamasidir…” seklinde düzenlenmesinin,  

7- “Diploma Düzenlenmesi” baslikli 68. madde: Maddenin 1. fikrasinda, Okuldan mezun olanlara, e-okul sistemindeki kayitlar esas alinarak bitirdikleri okul türüne göre diploma verilir” hükmü her ne kadar düzenlenmis ise de, söz konusu diplomanin 12 yillik egitime geçilmesi nedeniyle, 1-12 yillari arasini mi kapsayacagi yoksa yönetmeligin kapsami ve içerigi dikkate alindiginda sadece son 4 yili, yani lise ögrenim süresini mi kapsayacagi belirtilmemistir.

Bu durum, diploma notuna göre belirlenmesi öngörülen kriterlerde bir belirsizlik oldugundan, diploma verilmesine iliskin kriterlerin açik ve net bir sekilde düzenlenmesinin,

8- “Müdür, görev, yetki ve sorumluluklari” baslikli 84. madde: Maddenin 4. fikrasinin (h) bendinde, Personelin sicil ve disiplin isleriyle ögrenci ödül ve disiplin islerini yürütür” hükmünde yer alan “sicil ve” ibaresinin, 657 sayili Kanun’da yapilan degisiklikle sicilin kaldirilmis oldugu dikkate alinarak, metinden çikarilmasinin,

9- “Ögretmenlerin mesleki çalismalari” baslikli 93. madde: Maddede ögretmenlerin mesleki çalismalari, “…egitim ve ögretim yilinin baslamasindan önceki iki haftalik, ders kesimini izleyen iki haftalik sürede meslekî çalisma yapilir…” seklinde düzenlenmistir. Oysa mesleki çalismalar genel olarak 1-15 Eylül ile 15 Haziran-1 Temmuz zaman araligindaki sürelerde yapilmaktadir. Dolayisiyla taslagin da buna göre düzenlenmesi gerekmektedir. Aksi halde taslagin mevcut sekli mesleki çalismaya bagli olarak ek ders ücreti ödemelerinde sorun olusturacaktir. Kaldi ki, taslagin “Tanimlar” baslikli 4. maddesinde ders yili ve ögretim yili tanimlarina yer verilmis, “egitim ve ögretim yili”nin tanimi da yapilmamistir. Bu nedenle maddenin ilgili kisminin, ek ders ücreti ödemelerinde yasanmasi muhtemel tereddütleri engellemek üzere, “…Eylül ayinin ilk is gününden derslerin baslangiç tarihine,  derslerin kesimi tarihinden Temmuz ayinin ilk is gününe kadar geçen sürelerde meslekî çalisma yapilir…”  seklinde net tarih belirtecek sekilde düzenlenmesinin,

Diger taraftan, egitim kurumu yöneticileri, yariyil ve yaz tatillerinde de görevlerini sürdürmekte olup, bu sürelerde ek ders ücretinden yararlanmaktadir. Bu sürelerde yararlandiklari ek ders ücreti, mesleki çalisma için öngörülen ek ders ücretinden daha fazladir. Bu nedenle, yöneticilere yapilacak ek ders ücreti ödemelerinde karmasaya meydan verilmemesi bakimindan, madde metninden “yönetici ve” ifadesinin çikarilmasinin,

10- “Nöbet Görevi” baslikli 97. madde: Maddenin 2. fikrasinin (a) bendinde, Ögretmenlere, dersinin olmadigi veya en az bulundugu gün veya günlerde nöbet görevi verilir” hükmünün, ögretmenlerin meslekteki hizmetlerine ve yaslarina hosgörü ve sayginin bir ifadesi olarak, “Ögretmenlere, dersinin olmadigi günlerde nöbet görevi verilmez. Bayan ögretmenlerden 20, erkek ögretmenlerden 25 fiili hizmet süresini dolduranlara nöbet görevi verilmez” olarak düzenlenmesinin,

11- Zümre ögretmenler kurulu” baslikli 129. madde: Maddenin 3. fikrasinin (i) bendinde,  “Resim, Müzik, Beden Egitimi dersleri ile uygulamali nitelikteki diger derslerin degerlendirilmesinde dikkate alinacak hususlarin tespit edilmesi; sinavlarin sekil, sayi ve süresi ile ürün degerlendirme ölçütleri ile puanlarinin belirlenmesi,” hükmü, “Dönem Puani” baslikli 50. maddesinin 3. bendinin (c) fikrasinda yer alan, “Güzel sanatlar ve spor liseleri hariç beden egitimi, müzik ve görsel sanatlar derslerinde puanla degerlendirme yapilmaz”  hükmü ile çelistiginden, bu çeliskili durumun ortadan kaldirilmasinin,

12- “Ihale Komisyonu, Muayene ve Kabul Komisyonu, Kalite Kontrol Komisyonu” baslikli 135, 136 ve 137. maddeler: Maddelerde yer alan komisyonlara ögretmenler arasindan üye seçiminde ögretmenlerin istekleri de dikkate alinarak, ögretmenler kurulu tarafindan seçilmesi yönünde düzenleme yapilmasinin,

13- Disiplin cezasini gerektiren davranislar” baslikli 189. madde: Maddede yer alan disiplin hükümleri arasina “uyarmanin” da eklenmesi ve “Uyarma cezasini gerektiren davranislar” belirlenerek, yazili olarak uyarmanin ögrencilerin okul kurallarina uymada bir caydiriciligi olacagindan yararli olacagi,

Ayni maddenin a/3 fikrasinda yer alan, “Kilik-kiyafete iliskin mevzuat hükümlerine uymamak” hükmünün, 234. maddede yer alan yönetmelik hükümlerinin güncelligini yitirdigi de dikkate alinarak, disiplin suçu olarak tanimlanmasinin dogru olmadigi, bu nedenle de disiplin cezasi olmaktan çikarilmasinin,

14- “Kilik-kiyafet” baslikli 234. madde: Maddenin 1. fikrasinda, “Okullarda; 7/12/1981 tarih ve 17537 sayili Resmî Gazetede yayimlanan Millî Egitim Bakanligi ile Diger Bakanliklara Bagli Okullardaki Görevlilerle Ögrencilerin Kilik Kiyafetlerine Iliskin Yönetmelik hükümlerine uyulur” hükmü yer almaktadir. Söz konusu yönetmelik hükümleri güncelligini yitirmis olup, uygulamada ögrenci kilik-kiyafetleri yönetmelikten farkli olarak genelgelerle yürümektedir. Bu nedenle, söz konusu yönetmeligin tamamen yürürlükten kaldirilarak, gelisen ve degisen dünya kosullarinda özgürlükler baglaminda bir düzenleme yapilmasinin,

15- Öte yandan, zorunlu egitimin 12 yila çikarilmasi nedeniyle, ortaögretimde, ilkögretimde oldugu gibi, yasayla bir üst yas siniri konulmamistir. Örgün egitimi zamaninda bitirmeyen ve 18 yasini tamamlamis olan ögrencilerin açikögretime dogrudan nakledilmeleri yönünde bir düzenleme yapilmasinin,

Diger taraftan, 12 yillik örgün egitim sirasinda herhangi bir nedenle evlenmis olanlarin örgün egitimle ilisikleri derhal kesilerek, açikögretime nakledilmelerinin uygun olacagi tarafimizca degerlendirilmektedir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen