Haber
2009-07-31 07:19:32
Ögretmen Adaylari, Atanacak Kadrolu Ögretmen Sayisinin Artirilmasini Istiyor

Egitim-Bir-Sen Stratejik Arastir- malar Merkezi (EBSAM), 27 Haziran 2009 tarihinde yapilan Kamu Personeli Seçme Sinavi’nda (KPSS) 12 ildeki 15 üniversitede 599 ögretmen adayiyla yüz yüze görüserek, “Ögretmen Adaylarinin KPSS’ye Bakis Açilari, Sorunlari ve Beklentileri” arastirmasi gerçek- lestirdi.

 

Defalardir Sinava Girenler Var

Arastirmaya katilan ögretmen adaylarinin yüzde 36.1’i KPSS’ye ilk kez girdigini, yüzde 34.6’si ikinci kez girdigini, yüzde 29.4’ü 3. kez ve daha fazla KPSS’ye girdigini belirtiyor. KPSS’ye giren ögretmen adaylarinin yüzde 28.1’i sinava hazirlanirken dershaneye gittigini ya da özel ders aldigini ifade ediyor.

Sinava giren ögretmen adaylarinin yüzde 28.3’ü KPSS sonucu ögretmen olarak atanabilecegine inanirken, yüzde 41.5’i atanacagina inanmiyor. Ögretmen olarak atanabileceklerine kismen inananlarin orani ise 30.3.

Buna göre, ögretmen adaylarinin çogu ögretmen olarak atanabilecegine inanmiyor. Yas ilerledikçe atanabilecegine inananlarin orani azalirken, genç ögretmen adaylarinda atanabilecegine inananlarin orani ise artiyor.

 

KPSS’nin Mevcut Uygulama Seklini Dogru Bulmuyorlar

Ögretmen adaylarinin yüzde 14.3’ü KPSS’nin mevcut uygulama seklini dogru ve kesinlikle dogru buldugunu ifade ederken, yüzde 69.4’ü dogru ve kesinlikle dogru bulmadigini kaydediyor. Sinavin mevcut uygulama seklini kismen dogru bulanlarin orani ise 16.2 olarak ortaya çikiyor.

 

KPSS’nin Ögretmen Yeterliklerini Ölçmedigini Düsünüyorlar

KPSS’nin ögretmen yeterliklerini ölçtügünü düsünenlerin orani 9.7 iken, ölçtügünü düsünmeyenlerin orani 70.1. Kismen ölçtügünü düsünenlerin orani ise 20.2. Kismen ölçtügünü düsünenler ile ölçmedigini düsünenlerin oranlarina bakildiginda, ögretmen adaylarinda KPSS’nin ögretmen yeterliklerini ölçmedigi görüsü agirlik kazaniyor.

 

Alanlariyla Ilgili Soru Sorulmasini Istiyorlar

Arastirmaya katilan ögretmen adaylarinin yüzde 82’si, KPSS’de kendi alanlariyla (branslariyla) ilgili soru sorulmasi gerektigini ifade ediyor. Kendi alanlariyla ilgili soru sorulmasi gerekmedigini düsünenlerin orani 10.8 olarak ortaya çikarken, kismen düsünenlerin orani 7.2.

Ögretmen adaylarinin yüzde 50.6’si, KPSS puani hesaplanirken agirlikli lisans not ortalamalarinin dikkate alinmasi gerektigini, yüzde 15.4’ü kismen alinmasi gerektigini, yüzde 34.1’i ise alinmamasi gerektigini düsünüyor.

 

Yüzde 75’i Issiz

KPSS’den aldigi puanla atanamadigi takdirde KPSS’ye tekrar hazirlanacagini ifade eden ögretmen adaylarinin orani 35, meslegiyle ilgili is arayacagini ifade edenlerin orani 23.1, meslegi disi islere yönelecegini belirtenlerin orani 9.4, mevcut isine devam edecegini ifade edenlerin orani 24.6 ve diger diyenlerin orani 7.9.

KPSS’ye giren ögretmen adaylarinin yüzde 24.6’si bir iste çalisirken, yüzde 75.4’ünün çalismadigi ortaya çikiyor. Sinava ilk girenlerin atanamamalari durumunda tekrar KPSS’ye hazirlanacagi ortaya çikarken (yüzde 41.7), sinava 3 kez ve daha fazla girenlerin mevcut islerine devam edecegi görülüyor (yüzde 44.3).

 

Ögretmenlik Meslegini Seçme Nedenleri

Arastirmaya katilanlarin yüzde 18.5’i, saygin bir meslek oldugu için ögretmenlik meslegini seçtigini, yüzde 7.3’ü ailesi istedigi için, yüzde 32.7’si ögretmenlik meslegini çok sevdigi için, yüzde 22.7’si topluma ve çocuklara faydali olmak için, yüzde 19.2’si ise diger nedenlerden dolayi seçtigini söylüyor.

 

KPSS’ye giren ögretmen adaylarinin yüzde 25.3’ü, bu sartlar altinda tekrar bir sans taninsaydi yeniden ögretmen adayi olmayi kesinlikle düsündügünü belirtirken, yüzde 16.8’i kesinlikle düsünmedigini dile getiriyor. Yüzde 29.1’i, yeniden ögretmen adayi olmayi “düsünürdüm” derken, yüzde 14.2’si “düsünmezdim” diyor. ‘Kismen düsünürdüm’ diyenlerin orani ise 14.6. Arastirmaya göre, yas ilerledikçe yeniden ögretmen adayi olma düsüncesi azaliyor. 21 ve altindaki yasta olanlarin yeniden ögretmen adayi olma düsünceleri orani diger ögretmen adaylarinkinden fazla.

 

Arastirmaya katilan ögretmen adaylarinin yüzde 15.2’si dershanede çalistigini, yüzde 6.2’si özel ders verdigini, yüzde 14.9’u özel sektörde meslegiyle ilgili veya meslegi disi bir iste çalistigini, yüzde 10.9’u bir kamu kurumunda çalistigini, yüzde 52.8’i ise issiz oldugunu ifade ediyor. Yeni mezun yas grubu ile 25 yas grubu arasindaki ögretmen adaylarinin genelde issiz oldugu; 26-29 yas grubu ögretmen adaylarinin ise yüzde 39.5’inin issiz, yüzde 37.9’unun dershanede ve özel sektörde meslegiyle ilgili veya meslegi disi bir iste çalistigi görülüyor. 30 ve üzeri yas grubunun ise agirlikli olarak dershanede ve özel sektörde çalistigi ortaya çikiyor.

 

Ögretmen Adaylarinin Bakanliktan Beklenti ve Talepleri

Ögretmen adaylarinin yüzde 30.2’si, Milli Egitim Bakanligi’ndan tüm ögretmen adaylarini kadrolu olarak atamasini, yüzde 25.7’si tüm ögretmen adaylarini sinavsiz mezuniyet sirasina göre atamasini, yüzde 36.6’si kadro sayisini artirmasini bekliyor. Yüzde 2.3’ü mevcut durumun devam etmesini isterken, yüzde 5.1’i ise diger beklentilerinin oldugunu dile getiriyor.

Arastirmaya katilanlarin yüzde 15.7’si, sendikalarin ögretmen adayi olarak kendi sorunlariyla ilgilendigini düsünürken, ilgilendigini düsünmeyenlerin orani yüzde 49.5, kismen ilgilendigini düsünenler ise yüzde 34.8.

Ögretmen adaylarinin yüzde 29.5’i, egitim-ögretim ve bilim hizmet kolunda örgütlenmis sendikalarin kendi sorunlarini MEB nezdinde dile getirip çözmelerini talep ederken, yüzde 25.3’ü Meclis nezdinde dile getirip çözmelerini, yüzde 21.5’i hükümet nezdinde, yüzde 18.6’si ise yazili-görsel basinda sorunlarini dile getirip çözmelerini istiyor.

 

Etyemez: Daha Fazla Kadrolu Ögretmen Alimi Yapilmalidir

Arastirmanin sonuçlarini degerlendiren Egitim-Bir-Sen Genel Sekreteri Halil Etyemez, KPSS’nin uygulama seklinin ögretmen adaylari tarafindan dogru bulunmamasinin önemsenmesi gerektigini söyledi.

 

Sinavin içerik bakimindan ögretmen yeterliklerini ölçmediginin de ortaya çiktigini kaydeden Etyemez, “KPSS’de ögretmen yeterliklerinin tam anlamiyla ölçülmesi için alan yeterlikleriyle ilgili sorularin da sorulmasi gerekmektedir. Bu uygulamaya alternatif olarak ya da ek olarak ögretmen adaylarinin lisans ögrenimindeki agirlikli lisans not ortalamalarinin, KPSS puani hesaplanirken dikkate alinmasi gerektigidir. Bu uygulamalar ögretmen adaylarinin alan yeterliklerini ölçme noktasinda yeterli olacak ve Milli Egitim Bakanligi’nin tespit etmis oldugu ögretmen yeterliklerini ölçmüs olacaktir” dedi.

 

Ögretmen adaylarinin, Bakanligin ögretmen alimindaki kadro sayilarini artirmasi yönündeki beklentilerinin dikkate alinmasini isteyen Etyemez, “Yillar itibariyle egitim fakültelerinden mezun olan ögretmen aday sayisi artmakta iken, Bakanligin kadrolu olarak aldigi ögretmen sayisi ayni oranda artmamaktadir. Bu yüzden egitim fakültelerinde ihtiyaçtan fazla ögretmen adayi yetistirilmektedir. 2000’li yillarin baslarina kadar egitim fakültelerinden mezun olan ögretmen adaylari kadrolu olarak atanirken, simdi ise ihtiyaç fazlasi ögretmen adayi yetistirildiginden KPSS ile belli kriterler neticesinde alinmaktadir. Egitim fakültelerinden mezun ögretmen adaylari ve Bakanligin aldigi ögretmen sayilari incelendiginde, 250 bin ögretmen adayinin KPSS’ye girip, kadro bekledigi görülecektir. Milli Egitim Bakanligi’nin bu yigilmayi önleme ve ögretmen adaylarinin sorunlarina çözüm bulma noktasinda daha fazla kadrolu ögretmen alimi yapmalidir” seklinde konustu.

 

 Ögretmen Adaylarinin KPSS’ye Bakis Açilari, Sorunlari ve Beklentileri” Arastirmasi

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen