Haber
2011-02-07 06:22:34
Torba Kanun Tasarisi’nin 657 Sayili DMK ile Ilgili Bölümü TBMM Genel Kurulu’nda Kabul Edildi

Konfederasyonumuz Memur-Sen’in 2010 Yili Toplu Gö- rüsme kazanimlarindan olan ve Torba Yasa Tasarisi içinde yer alan hizmet sözles- melerinden damga vergisinin alinmamasi, sözlesmeli perso- nele aile yardimi verilmesi ve sendikali memura üç ayda bir Toplu Sözlesme Primi öden- mesi ile devlet memurlarini yakindan ilgilendiren sicil, disiplin, izinler gibi konularda önemli düzenlemeleri içeren bölüm TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildi.

 

Sendikali Memura 3 Ayda Bir 45 TL Toplu Görüsme Primi

TBMM’de kabul edilen toplu görüsme kazanimlarimizdan biri, sendikali kamu çalisanina üç ayda bir ödenecek 45 TL’lik Toplu Sözlesme Primi. Sendikali kamu çalisanlari, yasanin Cumhurbaskani’nin onayinin ardindan Resmi Gazete’de yayimlanarak yürürlüge girmesiyle birlikte 15 Nisan 2011 tarihinde maaslarina ek olarak 45 TL alacak.

 

Sözlesmeli Personel Aile Yardimi Alacak

2010 Yili Toplu Görüsme kazanimi olan esi çalismayan sözlesmeli personele aile yardimi ile ilgili düzenleme de Meclis’te kabul edildi. Sözlesmeli personel, kadrolu memurlarin yararlandigi ve bugün itibariyle 113 TL olan aile yardimi hakkindan yasanin yürürlüge girmesiyle birlikte 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren yararlanmaya baslayacak.

 

Sözlesmeli Personel Damga Vergisi Ödemeyecek

Torba Kanun’da yer alan sözlesmeli personelin hizmet sözlesmelerinin damga vergisinden muaf tutulmasi hükmü TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildi. Söz konusu yasa hükmü Cumhurbaskani tarafindan onaylandiktan sonra yürürlüge girecek. Yasanin yürürlüge girmesiyle sözlesmeli personelin her yil imzaladigi hizmet sözlesmesi nedeniyle ödemek zorunda kaldigi yaklasik 150 TL cebinde kalacak. Bu yil içerisinde sözlesmeli personel tarafindan ödenen damga vergileri ise geriye dönük olarak ödenecek. Yasa’nin Resmi Gazete’de yayimlanmasi ile birlikte Genel Merkezimiz tarafindan hazirlanan dilekçe örneginin kurumlara verilmesi ile bu yil için ödenen damga vergileri de geri alinabilecek.

 

Aile Yardim Ödeneginde Çocuk Sinirlamasi Kaldirildi

657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 202. maddesindeki, “Ancak ikiden fazla çocuk için aile yardimi ödenegi verilmez” hükmü kaldirilarak, çocuklar için ödenen aile yardimi ödeneginde iki çocuk sinirlamasi kaldirilmistir.

 

2009 Yili Toplu Görüsme sonucunda imzalanan Toplu Görüsme Tutanagi’na ekli I sayili cetvelde yer verilmesine bagli olarak, çocuk için yapilacak aile yardimina iliskin iki çocuk sinirlamasi 2010 yili Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile kaldirilmisti. Çocuk sayisi sinirlamasinin kaldirilmasina iliskin düzenleme 657 sayili Kanun’da yapilarak, çocuk yardiminin iki çocuk sinirlamasi olmaksizin ödenmesi uygulamasi kalici hale gelmektedir.

 

Sicil Notu Uygulamasi Kaldirildi

657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun ilgili maddelerine göre her yil verilen sicil notu ve sicil raporu uygulamasi kaldirildi. Sicil sistemi ile ilgili hükümler yürürlükten kaldirildi.

 

Disiplin Cezasina Konu Olan Bazi Hususlar Kaldirildi 

657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 125. maddesinin (c) bendine göre ayliktan kesme cezasi gerektiren; ikamet ettigi ilin hudutlarini izinsiz terk etmek, toplu müracaat veya sikayet etmek gibi bazi fiil ve haller disiplin cezasi kapsamindan çikarilmistir.

 

Devlet memurlarinin, görev mahallinde ikamet etme mecburiyetini ve ikamet ettikleri il hudutlarini ancak amirin izniyle terk edebileceklerini düzenleyen ek 20. madde yürürlükten kaldirilmaktadir. Bu hükmün yürürlükten kaldirilmasina paralel olarak, ikamet ettigi ilin hudutlarini izinsiz terk etmek seklinde bir disiplin suçu olusmasi mümkün olmadigindan, bu fiilin suç olarak düzenlendigi hüküm de 657 sayili Kanun’un 125. maddesi kapsamindan çikarilmistir.

 

Kamu görevlileri sendikalarinin anayasal ve yasal zemine kavusmasiyla pratik bir degeri kalmayan ve esasen fiili bir anlam da ifade etmeyen toplu müracaat yasaginin kaldirilmasi olumludur.

 

Izinlerde ve Izin Sürelerinde Bazi Degisiklikler Yapildi

Dogum sirasinda veya dogumdan sonra annenin ölümü halinde, anne için öngörülen izin sürelerinin memur olan baba tarafindan kullanilmasi imkani saglandi.

 

Erkek memura, esinin dogum yapmasi nedeniyle verilen izin 3 günden 10 güne çikarildi.

 

Evlilik ve ölüme dayali mazeret izninin süresi 5 günden 7 güne çikarilirken, ölüme dayali mazeret izni kullanma hakkinin kapsamina esin anne, baba ve kardesinin ölmesi durumu da eklendi.

 

Süt izni, dogum sonrasi annelik izni bitim süresinden itibaren baslatilarak, ilk alti ay için 1.5 saatten 3 saate çikarildi.

 

Hizmet süresine dayali olarak ayliksiz izin talebinde bulunmak için gereken süre 10 yildan 5 yila indirilmekte ve ayliksiz izin süresi de 6 aydan bir yila çikarilmaktadir. Diger taraftan, bu izin süresini bir defada kullanma zorunlulugu bir yillik ayliksiz izin süresini ikiye bölerek en fazla iki defada kullanma imkâni saglandi.

 

Disiplin Cezalarina Itiraz

12 Eylül 2010’da yapilan referandumla kabul edilen Anayasa Degisikligi ile memurun ayliktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulmasi cezalarinda oldugu gibi uyari ve kinama cezalarinda da yargiya basvurulmasi ile ilgili Anayasa’daki engel kaldirilmisti. Torba Kanun Tasarisi’nin Genel Kurul’da kabul edilmesi ile de uyarma ve kinama cezalarina yargi yolu açilmasiyla ilgili düzenlemeyle birlikte ayliktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulmasi cezalarina da itiraz etme hakki getirildi.

 

Aday Memurlara Disiplin Cezasi Verilmesi

657 sayili Devlet Memurlari Kanunu’nun 57. maddesinin degistirilmesiyle, “Adaylik süresi içinde disiplin cezasi almis olanlarin disiplin amirlerinin teklif ve atamaya yetkili amirin onayi ile ilisikleri kesilir. Iliskileri kesilenler ilgili kurumlarca derhal Devlet Personel Baskanligina bildirilir. Adaylik devresi içinde veya sonunda, 56’nci ve bu madde hükümlerine göre ilisikleri kesilenler (saglik nedenleri hariç) 3 yil süre ile Devlet memurluguna alinmazlar” denilmistir.

 

Bu degisiklikle birlikte, adaylik dönemi içerisinde de 657 sayili Kanun’un ve yürütülen görevle ilgili özel disiplin kanunu hükümlerinin aday memurlar için de uygulanacagi hüküm altina alinmaktadir. Daha somut bir ifadeyle, disiplin cezasi yönüyle aday memurluk sifati söz konusu olmayacaktir. Izin hakki, sendika üyesi olma hakki gibi birçok konuda aday memur olmamak sartina yer veren 657 sayili Kanun’da henüz devlet memurlugunu, kamu hizmetini, kamu kurumu anlayisini kavramamis ve bu konuda rehberlik yapilmamis olan aday memurlar hakkinda disiplin cezasi hükümlerinin öngörülmesi ve adaylik dönemi içerisinde disiplin cezasi alinmasi halinde ilisigin kesilmesi isleminin tesis edilmesi disiplin cezasina iliskin uygulamalarla is güvencesini tehdit etmektedir. Diger taraftan, henüz devlet memurlugu sifatina ve yürütecegi görevlerin niteligine yönelik bir algiya sahip olmayan aday memurlar hakkinda disiplin cezalarinin çok rahatlikla tesis edilmesinin söz konusu olabilecek olmasi nedeniyle, aday memurlar üzerinde keyfi, yersiz ve dayatmaci bir amir olgusunun olusmasina firsat verecektir.

 

Kamuya Özel Sektörden Üst Düzey Yönetici Atanmasi

Özel sektörden veya serbest olarak çalisanlarin -belli görevler açisindan- memurluga geçisini (kamuoyunda bilinen adiyla özelden kamuya transferini) kolaylastiran hüküm ile memurluk görevlerine KPSS’ye tabi olmadan geçis imkani saglanacagi kaygisi olusturmak yaninda, halen kamu kurum ve kuruluslarinda görev yapan memurlarin kariyer ve liyakat odakli olarak üst görevlere yükselmesinde yasanmakta olan sikintinin da artmasina neden olacaktir.

 

Kamu personel sistemi içerisinde bulunan personel, görevde yükselme ve unvan degisikligi sinavlarinda basarili olmak suretiyle kariyer elde edebilirken, özel sektörde veya serbest olarak çalisanlarin müstesarlik dâhil olmak üzere birçok üst düzey yöneticilik görevlerine dogrudan atanmasinin önü açilmaktadir.

 

Bu düzenleme, halen kamu adina hizmet üreten mevcut kamu personelini, bulundugu kadro ve göreve mahkûm ederken, kamuyla hiçbir bagi olmayan özel sektör çalisanlarini ve serbest çalisanlari, kamuyu tanimadan kamu hizmetini yönetme makamina tasimak ve bu sayede kamu hizmetini, kabulü ve tahammülü mümkün olmayacak bir kaosa sürüklemek gibi istenmez ve engellenemez olumsuz sonuçlari da beraberinde getirecektir.

 

Geçici Görevlendirme

‘Kamu yarari ve hizmet gerekleri sebebiyle ihtiyaç duyulmasi hâlinde kurumlarinca, Devlet Personel Baskanligi’nin uygun görüsü alinarak diger kamu kurum ve kuruluslarinda alti aya kadar geçici süreli olarak görevlendirilebilir’ seklindeki düzenlemeyle personelin re’sen geçici süreli görevlendirebilecegine iliskin yetki, keyfi kullanima ve magduriyet olusturmaya imkan saglayan bir düzenlemedir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen