Haber
2009-04-03 07:19:01
Üniversite Çalisanlarinin Sorunlari Çözülmelidir

Üniversiteler, toplumsal gelisim baglaminda bilimin ve düsüncenin öncelendigi lokomotif kurumlardir. Bilginin üretilmesi, toplumsal ve yasamsal ihtiyaçlarin giderilmesi dogrultusunda kullanilmasi, toplumun üniversitelerden ilk eldeki beklentisidir. Bununla birlikte sosyal bilimler alaninda yapilan arastirmalar ve elde edilen verilerle toplumun düsünsel düzeyinin artirilmasi ve toplumsal arizalarin çözümüne iliskin metotlar gelistirilmesi de üniversiteler eliyle gerçeklestirilir.

 

Arastirmaya, gelistirmeye, kesfetmeye odaklanmis çalisma sistemi ve bu islere hasredilmis imkânlariyla üniversitelerden beklenen gerçeklestiginde, neticeden ait oldugu toplumla birlikte tüm insanlik yararlanir. Bu yönüyle üniversiteler üniversal bir yapi arz eder. Üniversitelerde bilimsel üretime yogunlasmis bilim adamlarinin üniversal yapiyla çelisir biçimde zihinlerinin prangalanmasi, ideolojik parmakliklar ardina hapsedilmesi, öncelikle topluma ve insanliga ihanettir. Üniversiteler, her türlü düsünceye yasama alani olan özgürlük ortamlari olmali, bilim adamlari akademik ilerleyislerini söz konusu eden prangalardan azade bir ortamda çalisabilmelidirler.

 

Üniversiteyi olusturan personel öncelikle insandir. Insan olarak çesitli gereksinimleri olan bireyler olarak ve anne, baba, es rolleriyle bilimsel ödevleri disinda ödevleri olan insanlardir. Akademik personelin bilimsel üretimde basarili olmasi için bireysel ve ailevi ihtiyaçlarin zihnini mesgul edecek basat unsurlar haline gelmesine izin verilmemelidir. Bununla birlikte is yasaminda da bilim adamini oyalayacak, tüm yogunlugunu isine vermesini engelleyecek sikintilar giderilmelidir.

 

Bir yapinin kâmilen gerçeklesmesi için asli unsurlarla birlikte yan unsurlarin da önem arz ettigi bir gerçektir. Üniversitelerde akademik personelin yanisira idari personelin de üniversitelerin amaçlarinin gerçeklesmesinde önemli islevlerinin bulundugu gözden irak edilmemelidir.

 

Üniversitelerde yasanan ve çözümü aciliyet kesbeden sorunlardan bazilari sunlardir:

 

*Profesör ve doçentlerde oldugu gibi yardimci doçentler, arastirma görevlileri, ögretim görevlileri, okutmanlar ve uzmanlara da is güvencesi hakki verilmelidir.

*Yardimci doçentlige, doçentlige ve profesörlüge yükseltilmede objektif, nesnel performans kriterleri olusturulmali ve bu kriterler dikkate alinarak, önceden olusturulmus ve ilan edilmis açik, adil, seffaf, öngörülebilir kurallar olmalidir.

*Rektörlere taninan yetkilerin bir kismi kurullara devredilmelidir.

*Yardimci doçentlik kadrolari daimi statüde olmalidir. Yardimci doçentlerin 3. derecede bekletilme islemine son verilmelidir.

*Doçentlik sinavina basvuru kriterlerinde alanlara göre farkli uygulamalar yapilmaktadir. Örnegin; Fen-Edebiyat fakültelerinin Sosyoloji, Tarih, Türk Dili ve Edebiyati gibi alanlarda doçentlige basvuru için SCI ya da SSCI indekslerine giren dergilerde tek yazarli makale sarti aranmazken; egitim bilimlerinde basvuranlar için bu sart aranmaktadir. Doçentlige basvuru için 5 yillik hakemli dergilerde yayinlanan makalelerin yeterli görülerek, SCI ya da SSCi indekslerine giren dergilerde yayinlanmasi sarti kaldirilmalidir.

*2547 Sayili Yüksekögretim Kanunu’nun 13. maddesinin b bendinin 4. fikrasindaki “Rektörler gerekli gördügü hallerde Üniversiteyi olusturan kurulus ve birimlerde görevli ögretim elemanlarinin ve diger personelin görev yerlerini degistirmek ve bunlara yeni görevler vermek”  hükmü, “Rektörün görev süresi boyunca (4 yil) personelin kendi rizasi disinda toplam 6 aydan fazla geçici görevlendirme yapamaz, kendi rizasi ile görevlendirilenlerde bu süre aranmaz” seklinde degistirilmelidir.

*Bilimsel çalismalarda akademik özerklik verilerek, akademik dokunulmazlik saglanmalidir. Bir bilim adami sözlü veya yazili faaliyetlerinden dolayi cezalandirilmamali, akademik alani ile ilgili çalismalari özgürce gerçeklestirebilmelidir.

*Akademik yükseltmelerde görev alan kurul ve jürinin uymalari gereken etik kurallari belirlemek ve bu kurallara uygun davranip davranmadiklarini degerlendirmek üzere Üniversitelerarasi Kurul tarafindan Bilim Etik Kurulu olusturulmalidir.

*Doçent unvani ögretim üyelerinin kadro tahsisi beklemeksizin mali kayiplarinin önlenmesi için intibaklari saglanmalidir.

*Bir üniversitenin egitim hizmet koluna üye olabilecek tüm egitim çalisanlarinin yüzde 5’ini üye yapan sendikalarin senato, üniversite, enstitü, fakülte ve yüksekokullarin yönetim kurullarinda temsilci bulundurma ve oy hakki saglanmalidir.

*Akademisyen olup askerlik görevini yapmayan ögretim elemanlarinin, ögretim üyesi ihtiyaci olan yeni üniversitelere Milli Egitim Bakanligi’ndaki asker ögretmen modelinde oldugu gibi belli bir süre görevlendirme ile askerlik hizmeti yapma imkâni saglanmalidir.

*Doçentlik sinavlarindaki mülakat sinavi kaldirilmalidir.

*Ögretim elemanlarinin yurtdisinda ve yurtiçinde katildigi sempozyumlara, kongrelere yillik sinirlama getirilmemeli; yil boyu yapilan tüm bilimsel etkinlik ve arastirmalarda yevmiye ve harcirah ödenmelidir.

*ALES puanlarinin hesaplanmasinda mevcut adaletsizligin giderilmesi saglanmalidir. Örnegin; sözelci ögrencilerin puanlarinin hesaplanmasinda sayisal alandan sorulan sorulara verdigi cevaplar belirleyici olmamalidir.

*Ögretim elemanlarinin sicil raporlarina esas teskil eden maddeler, evrensel ve objektif kriterler dogrultusunda yeniden belirlenmelidir. Sicil notlarinin belirlenmesinde bilimsel çalismalar ve akademik performans esas alinmalidir.

*2547 Sayili Yasa’nin 35. maddesi geregince doktoraya gönderilen arastirma görevlilerine doktora programini tamamlamalarindan hemen sonra kadro tahsisi yapilmalidir.

*Ögretim elemanlarina, kadro ilanina gerek kalmadan üniversitelerin karsilikli muvafakatiyle tayin imkâni taninmalidir.

*2914 Sayili Kanun’un 14. maddesinin 1. paragrafindaki, “…yeterli sayida ögretim elemani saglanamayan yüksekögretim kurumlari ile bunlarin bölümlerinde görevli ögretim elemanlarina…” ifadesinden sonra gelmek üzere, “657 Devlet Memurlari Kanunu’nun 4. maddesi kapsamindaki memurlara” ifadesi eklenerek, gelistirme ödeneginin tüm üniversite çalisanlarina verilmesi saglanmalidir.

*Üniversite içi bütün seçimlerde akademisyenler, idari kadro çalisanlari ve ögrenci temsilcilerine oy kullanma hakki verilmelidir.

*Görevde yükselme ve unvan degisikligi sinavlarinin periyodik araliklarla gerçeklestirilmesine imkân saglayacak kadro degisimi gerçeklestirilmeli, kurumlarin KPSS ile personel ihtiyacini karsilamadan önce Unvan Degisikligine Tabi Kadrolar (Mühendis, Avukat, Tekniker, Teknisyen vb.) için kendi içinde çalisan personele öncelik verilmek suretiyle kurum içinde ilana çikarak kendi kurumunda çalisan personelin bosalttigi kadro için KPSS ilanina çikarilmalidir.

*Üniversitelerde görev yapan idari personelin yer degistirme talebinin önündeki engeller kaldirilarak, yer degistirme islemini belli bir sisteme baglamakla birlikte, karsilikli becayis hakki taninmalidir.

*Üniversite birimlerindeki kadrolar; bekçi, hizmetli, teknisyen yardimcisi olan personel, rizalari olmadan, görevleri disinda çalistirilmamalidir.

*Üniversite çalisanlarindan, meslekleri ile ilgili yüksek ögrenim yapmak isteyenlere kolaylik saglanmasi için düzenleme yapilarak, keyfi uygulamalara son verilmelidir.

*Günümüzde kamu kurum ve kuruluslari otomasyonlasmis olup, hemen hemen bütün kamu çalisanlari bilgisayar kullanabilmektedir. Memurlarin sinavsiz olarak Veri Hazirlama Kontrol Isletmeni veya Bilgisayar Isletmeni kadrosuna atamasi yapilmalidir.

*Hizmetlilere gece nöbeti tutturulmamali, gece bekçiligi kadroya tabi olmali ve gece bekçilerinin güvenliginin saglanmasi için gerekli donanim saglanmalidir.

*Hizmetliler kaloriferci olarak görevlendirilmemeli, kalorifercilere; zehirlenmelere karsi süt, ayran, yogurt gibi gida yardimi ve tulum, maske, çizme, eldiven gibi giyim yardimi yapilmalidir.

*Soför kadrosunda görev yapan veya soför olarak görevlendirilen personel açisindan aylik kilometre sinirlandirilmasi getirilmeli, trafik cezalari ve kazalara iliskin mali sorumluluklar açisindan magduriyet yasamalarini engelleyecek tedbirler alinmalidir.

*Resmi görevlendirme yapilmadan amirlerin sözlü emirleri ile mesai yaptirilmamali, fazla çalismaya karsilik mutlaka ek ücret veya her sekiz saat karsiliginda bir gün izin verilmelidir. *Kadrolu ve sözlesmeli ayirimi yapilmadan tüm üniversite çalisanlarina ücretsiz servis yemek imkâni saglanmalidir.

*Bütün kadrolardaki 4/B’li personelin görev alanlari ve çalisma süreleri belirlenmeli, görevleri disinda ve mesai disi çalistirilmamalidir. Çalisanlarin yükselmesi için Yüksekögrenim Görevde Yükselme ve Unvan Degisikligi Yönetmeliginde gerekli çalismalar yapilmalidir.

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen