Eğitim-Bir-Sen ve İbn Haldun Üniversitesi iş birliğiyle düzenlenen "Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yenilikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Uluslararası Kongresi", yurt içi ve yurt dışından rektörler, akademisyenler, Eğitim-Bir-Sen şube başkanları, sivil toplum kuruluşu temsilcileri ve öğrencilerin katılımıyla güçlü bir akademik iklimde tamamlandı.
Memur-Sen Genel Merkezinde, YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Bayram Ali Ersoy ve Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanımız Ali Yalçın’ın katılımıyla dün gerçekleşen açılış töreninin ardından kongre, ikinci gün yapılan ve yoğun ilgi gören oturumlarla tamamlandı.
Kongre boyunca gerçekleştirilen 12 farklı oturumda sunulan 40 bildiride yükseköğretimin temel meseleleri kapsamlı biçimde ele alındı.
Kongre, Türk yükseköğretim sisteminin mevcut durumu, karşılaştığı zorluklar ve gelecek vizyonu üzerine kapsamlı bir tartışma platformu sundu.
Uluslararası kongrenin ikinci gününde gerçekleştirilen oturumlarda; “Yükseköğretimde Kariyer Sistemi”, “Türkiye’de Eğitim Fakültelerinin Geleceği: Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Dönüşümü”, “Yükseköğretimde Kalite ve Küresel Konumlanma”, “Yapay Zeka ve İnovasyon Çağında Üniversiteler” ile “Türkiye’deki Yükseköğretim Sisteminin Değerlendirilmesi” başlıkları masaya yatırıldı.
“Yükseköğretimde Kariyer Sistemi” başlığı altında gerçekleşen oturumlarda ele alınan konular şöyle:
“Türkiye’de Mesleki Eğitimin Sorunları: Yükseköğretimde Dünden Bugüne Meslek Yüksekokullarının Yeniden Yapılandırılması”, “Yükseköğretimde Kariyer Sistemi ve Akademik Dürüstlük: Etik Değerlerin Profesyonel Yükselme Sürecindeki Yeri”, “Üniversite Öğretim Üyelerinin Bilimsel Çalışmalarını Değerlendirmede Nitel Yaklaşımın Kaçınılmazlığı Üzerine Bir Değerlendirme”, “Türk Yükseköğretiminde Kariyer Sistemini Tehdit Eden Güncel Meseleler”, “Türkiye’de Yükseköğretimde Merkeziyetçiliğin Yol Açtığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri: YÖK’ün Rolü Üzerine Bir Değerlendirme”, “Yükseköğretimin Bugünkü Sorunlarına Akademik Bakış ve Çözüm Önerileri”, “Yükseköğretime İlişkin Sorunların ve Çözüm Önerilerinin Üniversite Öğrencilerinin Görüşleri Bağlamında İncelenmesi”, “Sanayi Devrimlerinin Üniversitelerin Gelişimine Etkisi ve Geleceğin Üniversiteleri”.
“Türkiye’de Eğitim Fakültelerinin Geleceği: Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Dönüşümü” başlığı altında ise “Ülkelerdeki Öğretmen Yetiştirme ve İstihdam Politikalarının Karşılaştırmalı Analizi”, “Türkiye’de Özel Eğitimin 73 Yılı: Özel Eğitim Alanında Öğretmen Yetiştirme Sorunlarının Değerlendirilmesi”, “Eğitim Fakültelerinin Geleceği Bağlamında Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Akademisi Algıları,” konularının yanı sıra, “Öğretmen Yetiştirmede Akreditasyon Sürecinin Kalite Açısından Değeri ve Alternatif Uygulamalar: Bir Meta Analiz Çalışması”, “Öğretmen Eğitiminde ve İstihdamında Mülakat Sorunu: Ne Zaman, Nerede, Nasıl Yapılmalı?”, “Eğitim Fakültesi Programlarının Güncellenmesindeki Dinamiklerin İncelenmesi” konuları ele alındı.
“Yükseköğretimde Kalite ve Küresel Konumlanma” başlığı altında, “TÜBİTAK’ın 2021 ve 2023 Tarihli Üniversitelerin Analizlerine Yönelik Bazı Değerlendirmeler”, “Yükseköğretimde Kalite ve Rekabet: Küresel Uygulamalar ve Türkiye’nin Yol Haritası”, “Yükseköğretimde Pedagojik Formasyon İhtiyacı: Türkiye’de Akademik Kadroların Öğretim Yeterliliği Üzerine Bir Değerlendirme” konuları ile “Lisansüstü Eğitimleri ve Akademik Kalite Açısından Bir Değerlendirme: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, “Türkiye’deki Üniversitelerin Küresel Sıralamalardaki Yeri (2020-2024): Stratejik ve Kuramsal Bir Değerlendirme”, “Türkiye’de Üniversite Eğitiminin Yerelde Kalması Üzerine: Fırsatlar, Zorluklar ve Toplumsal Etkiler” konuları tartışmaya açıldı.
Kongrenin son oturumlarında, “Yapay Zeka ve İnovasyon Çağında Üniversiteler” başlığı altında, “Yükseköğretimde Yeni Bir Öğrenme Yaklaşımı: Mikro-Yeterlilikler”, “Yükseköğretimde Dijital Dönüşümde Ontolojik ve Epistemolojik Belirsizlikler: Pedagojik Bir Analiz”, “Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: Dijitalleşme ve Kalite Güvencesi Perspektifinden Bir Değerlendirme”, “Türkiye’de Zorunlu Eğitim Yapısının Yükseköğretim Üzerindeki Yansımaları” ile “Üniversitelerde Kişiselleştirilmiş Öğrenme ve İnovatif Öğretim Yaklaşımları: Yapay Zeka Destekli Fen Eğitimi”, “Geleceğin Teknoloji Dünyasında Türk Üniversitelerinin Rolü”, “İklim Krizi Çağında Türkiye Yükseköğretiminde Yeşil İnovasyon ve Dönüşüm Stratejileri”, “Yükseköğretimin Geleceği: Dünyadaki Salgın ve Yapay Zeka Uygulamalarının Etkisi” konuları görüşüldü.
Kongrenin kapanış paneli ise Ondokuz Mayıs Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bayram Özer moderatörlüğünde, Uluslararası Balkan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Lütfi Sunar, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Semih Aktekin, Yüksek İhtisas Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kadirhan Sunguroğlu’nun katılımıyla “Türkiye’deki Yükseköğretim Sisteminin Değerlendirilmesi” hakkında gerçekleştirildi.